The chronograph is started when the event is seen and stopped when it is heard. The chronograph seconds hand indicates the distance from the event on the telemetric scale. Telemeter: on account of most replica watches using a telemeter scale, best rolex replica Three different views from three different continents on the finalists in the Chronograph category at this years Grand Prix d . Audemars Piguet Replica Uk omegasphereco uk.

کم خونی ناشی از التهاب یا کم خونی ناشی از بیماری های مزمن

کم خونی ناشی از التهاب به شرایطی گفته می شود که بدن فرد به مدت طولانی مبتلا به یک بیماری التهابی و یا مزمن بوده است و به این ترتیب در اثر عوارض ناشی از خود بیماری و یا به علت آثار ناشی از درمان هایی همچون پرتو درمانی مجموعه گلبول های قرمز خون تحت الشعاع قرار گرفته و علائم و نشانه های کم خونی در فرد بروز خواهد کرد.

کم خونی ناشی از التهاب و یا کم خونی ناشی از بیماری های مزمن

کم‌خونی وابسته به بیماری‌های مزمن که به آن کم‌خونی ناشی از التهاب مزمن یا کم‌خونی التهابی هم می‌گویند دومین نوع شایع کم‌خونی بعد از کم‌خونی ناشی از فقر آهن است اما آمار وابسته به آن کاملا مشخص نیست و دلیل آن عدم تشخیص درست یا عدم گزارش بیماری است.

کم خونی ناشی از التهاب زمانی بروز می‌کند که در شرایط طولانی مدت، بیماری، توانایی بدن در تولید گلبول‌های سالم را تحت الشعاع قرار دهد. این شرایط بسیار متفاوت است و می‌تواند شامل ابتلا به بیماری‌های مزمنی نظیر سرطان، عفونت‌ها، بیماری‌های کلیوی یا اتوایمیون نظیر آرتریت روماتوئید یا لوپوس باشد. در اکثر موارد بیماری‌های مزمن مانع از استفاده بدن از ذخایر آهن برای تولید گلبول‌های قرمز سالم می‌شوند. این درحالی است که ممکن است در بدن آهن به اندازه طبیعی یا حتی ذخایر بیش از حد آن وجود داشته باشد. درمان‌های تجویزی برای درمان برخی بیماری‌ها نیز بر تولید گلبول‌های قرمز تاثیر منفی می‌گذارند در نتیجه ممکن است منجر به کم خونی ناشی از التهاب شوند.

در زیر به برخی شرایط پزشکی که سبب بروز کم‌خونی وابسته به بیماری‌های مزمن می‌شود اشاره می‌کنیم:

بیماریهای التهابی: شرایطی که سبب بروز عکس‌العمل‌های‌ التهابی در بدن می‌شود می تواند به دلایل گوناگون سبب بروز کم‌خونی وابسته به بیماری‌های التهابی شود:

- واکنش التهابی می‌تواند باعث تولید سایتوکاین‌‌ها شود. این ملکول‌های پروتئینی از بدن در برابر عفونت محافظت و در پردازش آهن و تولید گلبول‌های‌ قرمز اختلال ایجاد می‌کنند.

-التهاب می‌تواند باعث خونریزی داخلی شود که منجر به کاهش تعداد گلبول‌های‌ قرمز خواهد شد.

-التهاب دستگاه گوارش در توانایی بدن در جذب آهن از مواد غذایی اختلال ایجاد می‌کند.

برخی بیماری التهابی که سبب بروز کم‌خونی وابسته به بیماری مزمن می شود عبارتند از: روماتیسم مفصلی، کولیت اولسراتیو، بیماری کرون، بیماری التهابی روده، لوپوس، دیابت و استئوآرتريت. 

بیماری‌های عفونی: افراد مبتلا به بیماری‌های عفونی در صورتی که واکنش سیستم ایمنی آنها به عفونت سبب بروز اختلالاتی در تولید گلبول‌های قرمز خونی شود ممکن است دچار کم‌خونی وابسته به بیماری‌های مزمن شوند. همانند بیماری‌های التهابی، بیماری‌های عفونی نیز سیستم ایمنی را برمی‌انگیزد تا سیاتوکین‌‌ها را آزاد کند. این ملکولها سبب بروز اختلال در توانایی بدن در استفاده از آهن برای تولید گلبول‌های قرمز خون می‌شوند. سیاتوکین‌‌ها همچنین درتوقف تولید و فعالیت اریتروپویتین نقش دارند. اریتروپویتین هورمونی است که توسط کلیه‌‌ها تولید می‌شود و مغز استخوان فرد را به سمت تولید گلبول‌های‌ قرمز خون سوق می‌دهد.

از جمله بیماری‌های عفونی که در بروز کم‌خونی وابسته به بیماری‌های مزمن نقش دارند میتوان به ایدز، هپاتیت، بیماری سل، اندوکاردیت (عفونت قلب) و پوکی استخوان (عفونت استخوانی) اشاره کرد.

نارسایی کلیه: افراد مبتلا به نارسایی کلیه، در صورتی که بیماری در تولید اریتروپویتین توسط کلیه‌‌ها اختلال ایجاد کند، ممکن است به کم خونی ناشی از التهاب مبتلا شوند. کلیه‌های‌ بیمار همچنین می‌تواند باعث شود که بدن به اندازه کافی آهن و فولات که ریز مغذی‌های‌ لازم برای تولید گلبول‌های قرمز هستند را جذب نکند. افراد مبتلا به نارسایی کلیه ممکن است در طول همودیالیز نیز به دنبال خونریزی دچار فقر آهن شوند.

انواع خاصی از سرطان نیز می‌تواند باعث آزاد شدن سایتوکین‌های‌ التهابی شود که در تولید اریتروپویتین و ایجاد گلبول‌های‌ قرمز خون توسط مغز استخوان نقش دارند. از این نوع سرطان‌ها میتوان به هوچکین، لنفوم غیر هوچکین، سرطان ریه و سرطان پستان اشاره کرد. سرطان اگر مغز استخوان را درگیر کند نیز می‌تواند به تولید گلبول‌های قرمز خون لطمه وارد کند. در عین حال درمان‌های مربوط به سرطان مثل شیمی درمانی و پرتو درمانی در صورتی که به مغز استخوان آسیب بزنند می‌توانند سبب کم خونی ناشی از التهاب شوند.

https://www.everydayhealth.com/anemia/

 

بیشتر بدانید:

1- کم خونی و فقر آهن در مادران باردار

2- راه های تشخیص، علائم و درمان کم خونی در زنان

3- علائم کم خونی در بارداری و روش های پیشگیری از آن

4- شایع ترین علت و درمان کم خونی در بارداری