The chronograph is started when the event is seen and stopped when it is heard. The chronograph seconds hand indicates the distance from the event on the telemetric scale. Telemeter: on account of most replica watches using a telemeter scale, best rolex replica Three different views from three different continents on the finalists in the Chronograph category at this years Grand Prix d . Audemars Piguet Replica Uk omegasphereco uk.

خواب رفتن دست و پا در بارداری به چه علت است؟

بارداری تغییرات زیادی در بدن زن ایجاد می کند و برخی از این تغییرات موجب خواب رفتن دست و پا در بارداری همچنین احساس سوزن سوزن شدن شکم در بارداری و حتی سایر قسمت های بدن خواهد شد. گزگز کردن دست و پا در بارداری یکی از علائم غیرمنتظره این دوران است و بیشتر در سه ماهه آخر بارداری رخ می دهد. اگر باردار هستید و پاها یا دست هایتان خواب می رود جای نگرانی نیست، اما اگر با علائم دیگر همراه باشد، باید به پزشک مراجعه کرد.

 خواب رفتن دست و پا در بارداری چیست؟

خواب رفتگی یا احساس سوزن شدن در دوران بارداری اساساً به گونه ای است که در موضع مورد نظر حس از بین رفته و حس سوزن شدن پدید می آید. این علامت در بارداری شایع است و معمولاً به دلیل تغییرات هورمونی در بدن رخ می دهد. وقتی مادر به سه ماهه دوم و سوم بارداری پا می گذارد، ممکن است به دلیل احتباس آب، تورم در دست ها و پاها ایجاد شود. این تورم خود یکی از دلایل خواب رفتگی اعضا در بارداری است.

خواب رفتگی اعضای بدن در سه ماهه اول بارداری اغلب به عنوان علامت بارداری تلقی می شود. در سه ماهه دوم، عمدتاً به دلیل وضعیت نامناسب خواب است. در سه ماهه سوم، از آنجا که رگ های خونی یا اعصاب به دلیل رشد رحم و تغییر در وضعیت های خواب تحت فشار قرار می گیرند، علائم با شدت بیشتری بروز می کند.

مادر باردار کجا و در چه شرایطی خواب رفتگی را تجربه می کند؟

در دوران بارداری، خواب رفتگی در بسیاری از قسمت های بدن از جمله زبان و صورت احساس می شود به بسیاری از مادران از سوزن سوزن شدن کف دست و پا در بارداری شکایت دارند. سایر اعضای بدن که ممکن است در بارداری خواب رود، به شرح زیر است:

  • مادران باردار معمولاً بلافاصله پس از بیدار شدن، در پاهای خود احساس خواب رفتگی می کنند. اگر باردار هستید، نشستن به مدت طولانی، موجب خواب رفتگی پاها می شود. خواب رفتگی با علائم بی احساسی، سوزن شدن و درد همراه است که با جابجا شدن و تغییر وضعیت فروکش می کند.
  • در دوران بارداری، بازوها و کف دست بعد از بیدار شدن از خواب یا هنگام بلند کردن اجسام سنگین، خواب می روند.
  • برخی خانم های باردار نیز بعد از مصرف یک غذای خاص، فشار به گردن یا حرکات ناگهانی خواب رفتگی روی زبان را تجربه می کنند.

دلیل خواب رفتن دست و پا در دوران بارداری چیست؟

در اینجا به علت خواب رفتن دست و پا در بارداری یا سوزن سوزن شدن دست و پا در بارداری می پردازیم:

  • تغییرات هورمونی در بدن می تواند باعث سوزن شدن و خواب رفتگی شود. هورمون ریلکسین که در اواخر بارداری آزاد می شود باز شدن لگن و سایر مفاصل را تسهیل می کند. به این ترتیب وزن بدن به عصب های مفاصل فشار آورده و در نتیجه ناحیه مربوط بی حس می شود.
  • تغییرات هورمونی بارداری باعث می شوند بدن آب را در خود نگه دارد لذا سندرمی به نام تونل کارپ ایجاد می گردد. سندرم تونل کارپ که به آن نشانگان مچ دستی نیز می گویند با درد بازوها و دست ها همراه است. برای حمایت از جنین، خون مادر باردار تا 50٪ افزایش می یابد. افزایش حجم مایعات بدن فشار بیشتری بر عصب مدیان (عصب میانی) که از بازو عبور می کند، وارد کرده و موجب درد، سوزن شدن و بی حسی در انگشت سبابه، انگشت وسط و انگشت انگشتری می شود و تا بازوها می پیچد. این بیماری نسبتاً شایع است و بارداری شانس ابتلا به آن را افزایش می دهد. افزایش وزن در دوران بارداری نیز می تواند سندرم تونل کارپ ایجاد کند.
  • کم خونی ناشی از عواملی مانند تعداد کم گلبول های قرمز، کمبود آهن یا عوامل ژنتیکی نیز باعث سرگیجه و درد و خواب رفتن دست و پا در بارداری می شود.
  • احساس درد و خواب رفتگی در دوران بارداری می تواند به دلیل درد سیاتیک باشد. این درد به صورت تیرکشنده از پایین کمر آغاز شده و کل طول پا را فرا می گیرد. در سه ماهه دوم و سوم بسیار شایع است زیرا جنین در حال رشد بر عصب سیاتیک در قسمت تحتانی کمر فشار وارد می کند.

چگونه می توان مانع از خواب رفتگی زبان شد؟

خواب رفتگی زبان می تواند به دلیل فشار اعصاب، فشار نخاع، فلج بل یا واکنش های آلرژیک رخ دهد. دانستن علت دقیق خواب رفتگی به درمان آن کمک می کند، در اینجا به چند مورد اشاره شده است:

  • فهرستی از غذاهایی تهیه کنید که مصرفشان باعث خواب رفتگی در شما می شود. این فهرست را به سایر فعالیتها و ساعات روز که خواب رفتگی بیشتری به دنبال دارند، تعمیم دهید.
  • با قرار گرفتن در وضعیت اشتباه و بلند کردن اجسام سنگین، به خصوص در سه ماهه سوم به کمر خود فشار وارد نکنید.
  • از مصرف غذاهای حاوی سدیم بالا خودداری کنید. غذاهای سرشار از سدیم فشار خون را بالا برده و منجر به احتباس آب در بدن و در پی آن خواب رفتگی می شوند.
  • سطوح پایین قند خون نیز باعث خواب رفتگی در زبان می شود بنابراین بهتر است در فواصل زمانی منظم غذا میل کنید.

با خواب رفتگی شکم و معده چه باید کرد؟

خواب رفتگی در شکم زمانی به وجود می آید که رحم سنگین به اعصاب و رگ ها فشار وارد کند، در اینجا به مواردی برای جلوگیری از این مشکل اشاره می کنیم:

  • در حالت نشسته و ایستاده برای جلوگیری از فشار بر قسمت تحتانی شکم، در وضعیت درست قرار بگیرید.
  • اگر دراز کشیده اید دائماً وضعیت خود را تغییر دهید تا فقط به یک قسمت از شکم فشار وارد نیامده و مانعی در مسیر جریان خود ایجاد نگردد.

درمان خواب رفتن دست و پا در بارداری چیست؟

احساس سوزن سوزن شدن در پا و کف پا در دوران بارداری بسیار شایع است. اگر به مدت طولانی بایستید یا بنشینید، جریان خون در شریان ها محدود و پا بی حس می شود. برای حل این مشکل به این موارد توجه کنید:

  • همیشه به پهلوی چپ دراز بکشید یا بخوابید.
  • هر گاه نیاز به استراحت دارید، به جای این دراز کشیدن، راحت بنشینید زیرا دراز کشیدن به زیر شکم فشار وارد کرده و موجب خواب رفتگی پاها می شود.
  • اگر در دوران بارداری کار می کنید، مراقب حرکاتی باشید که احساس خستگی یا بی حسی در شما ایجاد می کنند. این موارد را یادداشت و از انجام آن پرهیز کنید.

آیا می توان از گزگز شدن دست و پا در بارداری جلوگیری کرد؟

اگرچه جلوگیری از خواب رفتن دست و پا در بارداری امکان پذیر نیست، اما می توان با ایجاد تغییرات کوچکی در برنامه زندگی اوضاع را کمی بهتر کرد. هنگام خواب دست ها را بالاتر از سطح بدن قرار دهید و یا از مچ بند استفاده کنید تا مانع از تورم مچ دست و خواب رفتگی انگشتان دست شود. حفظ وضعیت مناسب هنگام نشستن، ایستادن یا دراز کشیدن می تواند خواب رفتگی را به میزان زیاد کاهش دهد. کفش های راحت بدون پاشنه با کف نرم  بپوشید. به این ترتیب فشار روی پاها کم می شود و پاها کمتر خواب می رود.

درمورد خواب رفتن دست و پا در بارداری چه موقع باید به پزشک مراجعه کرد؟

خواب رفتگی پاها و دستها در دوران بارداری امری طبیعی است. اما شروع ناگهانی بی حسی در اندامهای بدن یا حس شدید سوزن شدن در این دوران می تواند حاکی از یک مسئله جدی مانند آسیب، انسداد و یا نیازمند معاینه فوری پزشکی باشد. اگر تصمیم دارید برای رفع خواب رفتگی از دارو یا کرم خاصی استفاده کنید، حتما با مشورت پزشک باشد. در این نوع کرم ها اغلب گیاهان دارویی بدون حساب و کتاب مشخص استفاده می شوند که ممکن است در دوران بارداری مضر باشد. همچنین در صورت مشاهده هرگونه علامت غیرمعمول نیز به پزشک مراجعه نمایید.

منبع: parenting.firstcry

 

بیشتر بدانید:

1- شایع ترین دردها و مشکلات نهمین ماه بارداری

2- علت ورم بارداری چیست و چه زمانی مشکل ساز می شود؟

3- مشکلات شایع دوران بارداری کدامند و برای بهبود آنها چه توصیه هایی وجود دارد؟

4- شناخت نشانه های خطرناک دوران بارداری