The chronograph is started when the event is seen and stopped when it is heard. The chronograph seconds hand indicates the distance from the event on the telemetric scale. Telemeter: on account of most replica watches using a telemeter scale, best rolex replica Three different views from three different continents on the finalists in the Chronograph category at this years Grand Prix d . Audemars Piguet Replica Uk omegasphereco uk.

BPD در سونوگرافی چیست و اندازه گیری BPDچه معنایی دارد؟

 اندازه گیری BPD در سونوگرافی به معنای اندازه گیری بزرگترین قطر سر جنین (قطر بای پاریتال) و یکی از اندازه گیری‌های مهم در سونوگرافی‌های دوران بارداری محسوب می‌شود. bpd در سونوگرافی جنین شامل اندازه گیری قطر سر در جمجمه جنین در حال رشد از یک سمت استخوان به سمت دیگر است. از این اندازه گیری برای تخمین وزن جنین و سن حاملگی استفاده می‌شود. البته برای اندازه گیری وزن جنین، به اندازه گیری دور شکم و استخوان ران هم نیاز است.

استخوان‌های ‌پاریتال (آهیانه) چیست؟

هر انسانی دو استخوان آهیانه- یکی در سمت چپ جمجمه و دیگری در سمت راست دارد. هر استخوان جداری مانند صفحه خمیده‌‌ای به نظر‌‌ می‌‌رسد که دو سطح و چهار ضلع دارد.

برای تصویربرداری و اندازه گیری قطر دور سر، سونوگرافیست با کمک ابزاری دقیق سعی می‌کند فاصله بین این دو استخوان را بسنجد. فرض کنید سر یک رشته را بالای گوش راست و سر دیگرش را بالای گوش چپ قرار دهید و رشته را از بالای سر عبور دهید. طول این رشته قطر سر را مشخص می‌کند. این همان کاری است که در سونوگرافی اندازه گیری قطر سر انجام می‌شود.

 چه زمانی برای اندازه گیری bpd در سونوگرافی به مرکز تصویر برداری از جنین مراجعه کرد؟

تمامی خانم‌ها در طول بارداری حداقل 3 بار سونوگرافی انجام می‌دهند. معمولا یکی از سونوگرافی ها در هفته 20 بارداری مخصوصا برای خانم‌هایی با بارداری پر خطر تجویز می‌شود. در این زمان متخصص تصویربرداری دور سر، دور شکم و طول استخوان ران را در کنار اندازه گیری قطر سر انجام می‌دهد. این اندازه گیری‌ها در کنار هم، وزن جنین و سن بارداری را تا حدی تخمین می‌زند. همچنین برای پزشک روشن می‌شود که آیا رشد مغزی جنینی نرمال است یا خیر. اندازه قطر سر باید از 2.4 سانتی متر در هفته 13 بارداری به حدود تقریبی 9.5 سانتی متر در زمان زایمان برسد. البته تنها با اندازه گیری قطر سر در هفته‌های ‌بین هفته 12 و 26 بارداری می‌توان سن حاملگی را با خطای 10-11 روزه برآورد کرد و انجام آن در هفته‌های ‌بعد دیگر دقیق نخواهد بود و گاه تا 3 هفته احتمال تخمین اشتباه وجود دارد. حتی مطالعات دیگری نشان داده است انجام آن بعد از هفته 20 بارداری بی ارزش است.

خارج بودن اندازه BPD در سونوگرافی از محدوده طبیعی به چه معنی است؟

bpd در سونوگرافی آنومالی نیز اندازه گیری می شود. اگر اندازه گیری قطر سر جنین خارج از حد طبیعی باشد، پزشک آزمایشات بیشتری برای اطمینان از سلامت مادر و جنین تجویز می‌کند. کمتر بودن قطر سر از طبیعی می‌تواند نشانه محدودیت رشد داخل رحمی یا مسطح بودن جمجمه باشد. بالاتر بودن اندازه قطر سر نسبت به حد نرمال نیز نشان دهنده بروز مشکلاتی نظیر دیابت بارداری است.

از جمله دیگر نگرانی‌های ‌مادرانی که اندازه قطر سر در جنین‌شان طبیعی نیست، میکروسفالی است که در جنین خانم هایی که در معرض ویروس Zika باشند بروز می‌کند. برای تشخیص میکروسفالی از نشانه‌های ‌دیگری مانند ظاهر سر و اندازه گیری‌های ‌دیگر هم استفاده می‌شود.

مرکز پیشگیری و درمان بیماری‌های آمریکا برای زنانی که در معرض عفونت ویروس Zika هستند هر سه تا چهار هفته سونوگرافی جنین را توصیه می‌کند.

فراموش نکنید اگر عدد اندازه گیری شده مربوط به BPD در سونوگرافی از حد نرمال فاصله داشت همیشه نگران کننده نیست و گاه می‌تواند نتیجه حرکت جنین طی عکس برداری باشد. در این شرایط برای حصول اطمینان، پزشک اندازه گیری‌ها و آزمایشات دیگری را تجویز خواهد کرد.

منبع: verywellfamily

 

بیشتر بدانید:

1- ماکروسفالی و یا داشتن سر بزرگتر از حد معمول در نوزادان چیست؟

2- میکروسفالی یااندازه کوچکتر سر نوزاد Microcephaly

3- بررسی اندازه بزرگترین قطر سر (BPD) جنین در هفته های مختلف بارداری

4- اصطلاحات انگلیسی سونوگرافی جنین (خواندن سونوگرافی بارداری)