The chronograph is started when the event is seen and stopped when it is heard. The chronograph seconds hand indicates the distance from the event on the telemetric scale. Telemeter: on account of most replica watches using a telemeter scale, best rolex replica Three different views from three different continents on the finalists in the Chronograph category at this years Grand Prix d . Audemars Piguet Replica Uk omegasphereco uk.

آیا کیست شبکه کوروئید (کیست کوروئید پلکسوس) خطرناک است؟

علاقه ای که مادر به فرزند در حال رشد درون شکمش دارد، او را مستعد نگرانی در این دوران می کند، به همین سبب به مادران حق می دهیم که دیدن هر کلمه ای درون برگه سونوگرافی شما را بر آشفته کند. اما ما می خواهیم به شما بگوییم که اگر متخصص سونوگرافی گفته که کیست شبکه کوروئید یا کیست کوروئید پلکسوس در مغز جنین شما مشاهده شده، نباید خودتان را نگران کنید، زیرا به احتمال زیاد همه چیز مرتب است!

سوالات متداول در مورد کیست شبکه کوروئید

وجود کیست جداشده پلکسوس کوروئید در سونوگرافی سه ماهه دوم بارداری، علت شایع اضطراب است، اگرچه تقریباً همیشه بی خطر است. در اینجا برخی سوالات متداول در مورد این کیست ذکر می‌شود:

  • کیست پلکسوس کوروئید چیست؟
  • برای کیست چه اتفاقی می‌افتد؟
  • نگرانی برای چیست؟
  • به چه دلیل این کیست نشانه تریزومی ۱۸ است؟
  • آیا اندازه کیست اهمیت دارد؟
  • مرحله بعد از کشف کیست چیست؟
  • خطر سقط جنین با آمنیوسنتز چقدر است؟
  • آیا می‌توانم صبر کنم تا کیست برطرف شود؟
  • چه کاری می‌توان انجام داد؟

کیست شبکه کوروئید یا پلکسوس کورویید چیست؟

شبکه کوروئید بخشی از مغز است که باعث ایجاد مایع مغزی نخاعی می‌شود. مایعی که به طور معمول مغز و ستون فقرات را شستشو داده و از آنها محافظت می‌کند. تقریبا در ۱ تا ۲ درصد از نوزادان عادی، یعنی یکی از هر ۵۰ یا ۱۰۰ نوزاد، با تشکیل پلکسوس کوروئید، یک حباب کوچک حاوی مایع، به وجود می آید. در زمان سونوگرافی، این کیست در داخل پلکسوس کوروئید ظاهر می‌شود. کیست شبکه کوروئید جنین را می‌توان به تاول تشبیه کرد و یک ناهنجاری مغزی محسوب نمی‌شود.

چه اتفاقی برای کیست می‌افتد؟

در اکثر موارد کیست برطرف می‌شود یا از بین می‌رود و هیچ گونه عواقبی ندارد.

آیا کیست شبکه کوروئید خطرناک است؟

همان‌طور که گفته شد، کیست‌های شبکه کوروئید در یک تا دو درصد از جنین‌های طبیعی به وجود می‌آیند. با این حال در درصد بسیار کمی از جنین‌های مبتلا به کیست شبکه کوروئید، یک اختلال کروموزومی به نام تریزومی ۱۸ همراه با این کیست وجود دارد. جنین‌های دارای تریزومی ۱۸ یک نسخه اضافی از کروموزوم ۱۸ دارند. غالباً جنین‌های دارای تریزومی ۱۸ مرده به دنیا می‌آیند. نوزادانی که تا پس از یک سالگی (شیرخوارگی) زنده می مانند، نادر هستند. این نوزادان در صورت زنده ماندن دارای عقب ماندگی ذهنی شدید و انواع دیگر مشکلات، از جمله ناهنجاری‌هایی تقریباً در همه ارگان‌های بدن مانند قلب، مغز و کلیه هستند. جنین‌های مبتلا به تریزومی ۱۸ در یک سوم موارد کیست شبکه کوروئید دارند. بنابراین وقتی کیست شبکه کوروئید مشاهده می‌شود نگرانی این است که جنین ممکن است تریزومی ۱۸ داشته باشد. تریزومی ۱۸ نادر است. در کمتر از یک در سه هزار نوزاد مشاهده می‌شود.

کیست‌های شبکه کوروئید در جنین‌های طبیعی نسبتاً شایع هستند. اکثر جنین‌های مبتلا به کیست شبکه کوروئید طبیعی هستند. علاوه بر این، بسیاری از ناهنجاری‌های مرتبط با تریزومی ۱۸ توسط سونوگرافی دقیق قابل تشخیص هستند. در حقیقت جنین‌های دارای تریزومی ۱۸ تقریباً همیشه علاوه بر کیست‌های شبکه کوروئید، ناهنجاری‌های دیگری را در سونوگرافی نشان می‌دهند. اگرچه برخی از این ناهنجاری‌ها می‌توانند کاملاً نامحسوس باشند. در صورت عدم وجود ناهنجاری‌های اضافی توسط سونوگرافی کامل "سطح ۲"، احتمال اینکه جنین به تریزومی ۱۸ مبتلا باشد بسیار کم است.

چه عواملی نشان دهنده تریزومی ۱۸ است؟

تخمین میزان دقیق خطر دشوار و تا حدودی بحث برانگیز است. اما اکثر پزشکان معتقدند که زیر یک درصد خوب است. به عبارت دیگر جنین مبتلا به کیست شبکه کوروئیدی با یک سونوگرافی طبیعی، ۹۹ درصد احتمال دارد که مبتلا به تریزومی ۱۸ نباشد.

آیا اندازه کیست شبکه کوروئید اهمیت دارد؟

به طور معمول، اندازه‌ی کیست مهم نیست، اگرچه کیست‌های متعدد کمی نگران کننده‌تر هستند.

مرحله بعد از کشف کیست چیست؟

می‌توان آمنیوسنتز انجام داد و تعداد کروموزوم‌های موجود در جنین را به طور قطعی شمارش کرد که نسخه اضافی از کروموزوم ۱۸ وجود نداشته باشد. در عین حال می‌توان سایر ناهنجاری‌های کروموزومی، مانند سندروم داون را نیز در صورت وجود کشف کرد، اگر چه دلیلی برای مشکوک بودن به هیچ یک از این موارد وجود ندارد. اما آمنیوسنتز خطر کمی برای سقط جنین دارد.

خطر سقط جنین با آمنیوسنتز چقدر است؟

تعیین میزان خطر سقط جنین با آمنیوسنتز دشوار است. بسیاری از پزشکان، نیم درصد یا یک در ۲۰۰ را حدس می‌زنند.

آیا می‌توان منتظر ماند تا کیست شبکه کوروئید برطرف شود؟

این به تصمیم شما کمکی نمی‌کند، زیرا کیست‌ها تقریباً همیشه در جنین‌های سالم و جنین‌های با تریزومی ۱۸ برطرف می‌شوند. پس از یک دوره طبیعی کیست شبکه کوروئید برطرف شده و یا از بین می‌رود. با این حال حتی اگر کیست برطرف شود، احتمال وجود تریزومی ۱۸ در جنین را کاهش نمی‌دهد.

برای درمان کیست شبکه کوروئید چه کاری می‌توان انجام داد؟

اگر شما اطمینان داشته باشید که جنین تان به احتمال زیاد کروموزوم‌های عادی دارد، نیازی به انجام هیچ کاری نیست. اگر هنوز آزمایش آلفا فتوپروتئین را انجام نداده‌اید، این تست می‌تواند برای ارزیابی بیشتر احتمال تریزومی ۱۸ انجام شود. در صورتی که هنوز برای یافتن سایر علائم تریزومی ۱۸ سونوگرافی انجام نشده باشد، باید سونوگرافی سطح ۲ یا یک اسکن هدفمند انجام شود. اگر شما به اطمینان بیشتری نیاز دارید ، باید آزمایش آمنیوسنتز را انجام دهید، با این آگاهی که بعید است منجر به عارضه شود. تصمیم شما به اطلاعات حاصل از آمنیوسنتز بستگی دارد، به احساس شما نسبت به سقط کردن جنین، نسبت به یک نوزاد بیمار و یا اضطرابی که تا هنگام به دنیا آمدن نوزاد باید احساس کنید. اگر می‌خواهید آمینوسنتز را ادامه دهید، می‌توانید اطمینان داشته باشید که عوارض ناشی از این روند بسیار نادر است.

محققان پزشکی دانشگاه کالیفرنیا این اطلاعات درمورد کیست شبکه کوروئید را مرور کرده‌اند. این مقاله فقط برای اهداف آموزشی است و قرار نیست که جایگزین توصیه‌های پزشک شما و سایر کادر درمانی شود. ما از شما می‌خواهیم تا در مورد نگرانی‌ها و سوالات خود با پزشک متخصص صحبت کنید.

منبع: ucsfhealth

 

بیشتر بدانید:

1- تکامل بینایی، شنوایی و مغز جنین در رحم مادر

2- وجود کیست در مغز جنین، آیا خطرناک است؟ سونوگرافی آنومالی

3- تاثیر مصرف امگا 3 در بارداری بر تکامل مغز جنین

4- ﻛﻴﺴﺖ ﺩﺭ شبکه ﻛﻮﺭﻭﺋﻴﺪ مغز ﺟﻨﻴﻦ ﻣﺸﺎﻫﺪﻩ می شود، راهکار چیست؟