The chronograph is started when the event is seen and stopped when it is heard. The chronograph seconds hand indicates the distance from the event on the telemetric scale. Telemeter: on account of most replica watches using a telemeter scale, best rolex replica Three different views from three different continents on the finalists in the Chronograph category at this years Grand Prix d . Audemars Piguet Replica Uk omegasphereco uk.

مزایای شیردهی به نوزاد برای مادر ان شیرده چیست؟

همه می دانند که شیر مادر بهترین غذا برای نوزاد در شش ماه اول زندگی است و نوزادانی که شیر مادر می خورند، کمتر دچار انواع بیماری های عفونی خواهند شد. اما معمولا درهنگام شرح فواید تغذیه با شیر مادر، کمتر به جنبه های مزایای شیردهی به نوزاد برای مادر اشاره می شود، به همین سبب قصد داریم در ادامه این متن شما را با چند مورد از مهمترین مزایای شیردهی به نوزاد برای مادر آشنا کنیم.

فواید شیر دادن به نوزاد برای مادر

خوردن شیر مادر نه تنها برای نوزاد بسیار مفید است، بلکه برای مادر نیز فواید زیر را به دنبال خواهد داشت:

1- تغذیه با شیر مادر به کاهش وزن کمک می کند:

در عین حال که ظاهراً مادران در دوران شیردهی اضافه وزن پیدا می کنند، مواردی نیز وجود دارد که بدون هیچ تلاشی، وزن از دست می دهند. اگرچه در دوران شیردهی، نیاز انرژی مادر تا حدود 500 کالری در روز افزایش می یابد، اما تعادل هورمونی بدن بسیار متفاوت از حالت طبیعی است. به دلیل این تغییرات هورمونی، اشتهای مادر افزایش یافته و ممکن است بیش از گذشته مستعد ذخیره چربی برای تولید شیر باشد. تا 3 ماه پس از زایمان، مادران شیرده وزن کمتری از دست می دهند یا حتی اضافه وزن دارند. اما پس از 3 ماه شیردهی، چربی سوزی در آنها افزایش می یابد.

حدود 3-6 ماه پس از زایمان، مادران شیرده نسبت به مادرانی که شیر نمی دهند وزن بیشتری کم خواهند کرد. نکته مهمی که باید به خاطر بسپارید این است که رژیم و ورزش مهمترین عوامل کاهش وزن در دوران شیردهی و غیرشیردهی به شمار می آیند. بنابراین کاهش وزن یکی از مهمترین مزایای شیردهی به نوزاد برای مادر  است. کاهش وزن با وجود شیردهی تا 3 ماه اول پس از زایمان دشوارتر است اما پس از این دوره سرعت بیشتری به خود می گیرد.

2- شیردهی به بازگشت اندازه رحم کمک می کند:

در دوران بارداری، اندازه رحم تا حد زیادی بزرگ می شود. رحم در شرایط عادی به اندازه یک گلابی است اما در دوران بارداری بزرگ شده و تمام حجم شکم را پر می کند. بعد از زایمان، رحم در فرآیندی به نام "بازگشت رحم" به اندازه قبلی خود باز می گردد. اکسی توسین، هورمونی که در طول بارداری افزایش می یابد، به پیشرفت این روند کمک می کند. ترشح مقدار زیاد اکسی توکسین در دوران بارداری به منظور تسهیل زایمان و کاهش خونریزی است. اکسی توسین در طول شیردهی نیز افزایش می یابد. تحریک انقباضات رحمی، کاهش خونریزی و بازگشت رحم به اندازه قبلی خود از وظایف اکسی توکسین است. مطالعات نیز نشان داده اند پس از زایمان در مادران شیرده، به طور کلی بازگشت رحم سریعتر و خونریزی کمتر است.

درنتیجه یکی دیگر از مزایای شیردهی به نوزاد برای مادر این است که باعث افزایش تولید اکسی توسین می شود که به نوبه خود انقباضات رحمی را تسریع می کند و خونریزی را کاهش می دهد تا رحم به اندازه قبلی خود بازگردد.

3- افسردگی در مادران شیرده کمتر است:

افسردگی پس از زایمان نوعی افسردگی است که اندکی پس از زایمان رخ می دهد. 15٪ مادران به افسردگی پس از زایمان مبتلا می شوند. بروز افسردگی در مادرانی که شیر می دهند در مقایسه با آن دسته که شیر نمی دهند یا شیردهی را پیش از موعد متوقف می کنند، کمتر است. با این حال، افرادی که افسردگی پس از زایمان را بلافاصله بعد از زایمان تجربه می کنند، احتمالاً مشکل شیردهی دارند یا فقط به مدت کوتاهی شیر می دهند.

اگرچه شواهد کمی وجود دارد اما شیردهی موجب تغییرات هورمونی می شود و می تواند مراقبت و دلبستگی مادرانه را تقویت کند. یکی از بارزترین تغییرات، افزایش میزان اکسی توسین هنگام زایمان و شیردهی است. اکسی توسین اثرات طولانی مدت ضد اضطرابی دارد و با تاثیر بر مناطق خاصی از مغز دلبستگی را افزایش می دهد. به این ترتیب می توان توجیه کرد که چرا غفلت مادرانه در مادران شیرده کمتر به چشم می خورد. در پژوهشی مشخص گردید که میزان کودک آزاری و غفلت در مادرانی که شیر نمی دهند تقریبا سه برابر بیشتر است.

درنتیجه از دیگر مزایای شیردهی به نوزاد برای مادر  کاهش احتمال افسردگی پس از زایمان است. مادران شیرده کمتر به افسردگی پس از زایمان مبتلا می شوند. زیرا تولید اکسی توسین در آنها بیشتر است و مراقبت، آرامش و دلبستگی بین مادر و فرزند افزایش می یابد.

4- شیردهی خطر بیماری را کاهش می دهد:

از مهمترین مزایای شیردهی به نوزاد برای مادر کاهش احتمال بروز برخی بیماری های خطرناک است. شیردهی به مدت طولانی مادر را در مقابل سرطان و بیماری های متعدد مصون می دارد. کل زمانی که مادر صرف شیردهی می کند با کاهش خطر ابتلا به سرطان پستان و تخمدان در ارتباط است. در حقیقت، خطر ابتلا به سرطان پستان و تخمدان در مادرانی که بیش از 12 ماه در طول زندگی خود شیر می دهند، 28٪ کمتر خواهد بود. هر سال شیردهی با کاهش 4.3 درصدی خطر ابتلا به سرطان پستان همراه است.

مطالعات اخیر همچنین نشان می دهد که شیردهی در برابر سندرم متابولیک، مجموعه شرایطی که خطر ابتلا به بیماری های قلبی و غیره را افزایش می دهند، از مادر محافظت به عمل می آورد. خطر ابتلا به فشار خون بالا، آرتریت، چربی خون بالا، بیماری قلبی و دیابت نوع 2 در مادرانی که در طول زندگی خود به مدت 1-2 سال شیر می دهند، 10 تا 50٪ کمتر است. شیردهی بیش از یک سال، خطر ابتلا به سرطان پستان و تخمدان را به میزان 28 درصد کاهش می دهد و نیز در کاهش خطر ابتلا به چندین بیماری دیگر موثر است.

5- شیردهی از قاعدگی جلوگیری می کند:

شیردهی مداوم تخمک گذاری و قاعدگی را متوقف می سازد. تعلیق چرخه های قاعدگی در واقع یک روش طبیعی برای پیشگیری از بارداری است و هرچند همیشه موثر واقع نمی شود. شیردهی منظم تخمک گذاری و قاعدگی را متوقف می کند. برخی از این امر به عنوان روش کنترل بارداری استفاده می کنند هرچند ممکن است به طور کامل موثر واقع نشود.

6- صرفه جویی در وقت و هزینه است:

با انتخاب شیر مادر مشکلات زیر را نخواهید داشت:

• لازم نیست برای شیر خشک هزینه کنید.

• لازم نیست نیاز روزانه کودک را برآورد کنید.

• نیازی به صرف وقت برای تمیز و استرلیزه کردن شیشه شیر ندارید.

• نیمه های شب یا هر ساعتی در روز شیشه شیر را آماده و گرم نمائید.

• بیرون از منزل، راهی برای گرم نگه داشتن شیشه شیر پیدا کنید.

• شیر مادر همیشه دمای مناسب دارد و آماده نوشیدن است.

درنتیجه یکی از مزایای شیردهی به نوزاد برای مادر راحتی و آسایش مادر است و با شیردهی، لازم نیست نگران خرید شیر خشک، آماده کردن آن، گرم نگهداشتن شیشه شیر و برآورد نیاز روزانه شیرخوار باشید.

اگر نمی توانید به فرزندتان شیر بدهید، استفاده از شیر خشک به شما توصیه می شود. به کمک شیر خشک تمامی مواد مغذی مورد نیاز کودک تامین خواهد شد. با این حال، شیر مادر حاوی آنتی بادی و عوامل دیگری است که می تواند شیرخوار را از ابتلا به انواع بیماری مصون دارد.

علاوه بر این، مادران شیرده خود نیز از مزایای شیردهی به نوزاد برای مادر مانند رضایت و کاهش استرس بهره مند می شوند. غیر از اینها شیردهی دلیل موجهی برای استراحت است. می توانید بنشینید و در حال استراحت با نوزاد خود ارتباط عاطفی برقرار می کنید.

 مطالعه بیشتر:

1- راه های افزایش شیر مادر بعد از زایمان چیست؟

2- فواید آغوز یا کلستروم شیر مادر برای نوزاد چیست؟

3- همه چیز در مورد چگونگی تولید شیر مادر و شیردهی پستانی به نوزاد

4- همه چیز در مورد شیر دادن به نوزاد ،چطور برای شیردهی آماده شویم؟

?پرسش و پاسخ های مزایای شیردهی به نوزاد برای مادر

آیا واقعا شیردهی به کاهش وزن بعد از زایمان کمکی می کند؟

بله. حدود 3-6 ماه پس از زایمان، مادران شیرده نسبت به مادرانی که شیر نمی دهند وزن بیشتری کم خواهند کرد. نکته مهمی که باید به خاطر بسپارید این است که رژیم و ورزش مهمترین عوامل کاهش وزن در دوران شیردهی و غیر شیردهی به شمار می آیند. بنابراین کاهش وزن یکی از مهمترین مزایای شیردهی به نوزاد برای مادر است.

آیا شیردهی به کوچک شدن شکم بعد از زایمان کمکی می کند؟

بله. اکسی توسین، هورمونی که در طول بارداری افزایش می یابد، به پیشرفت این روند کمک می کند. ترشح مقدار زیاد اکسی توکسین در دوران بارداری به منظور تسهیل زایمان و کاهش خونریزی است. اکسی توسین در طول شیردهی نیز افزایش می یابد. تحریک انقباضات رحمی، کاهش خونریزی و بازگشت رحم به اندازه قبلی خود از وظایف اکسی توکسین است که خود به تخت شدن شکم شما خواهد کرد.

آیا شیردهی سبب افسردگی بعد از زایمان می شود؟

خیر. برعکس شیردهی موجب تغییرات هورمونی می شود و می تواند مراقبت و دلبستگی مادرانه را تقویت کند. یکی از بارزترین تغییرات، افزایش میزان اکسی توسین هنگام زایمان و شیردهی است. اکسی توسین اثرات طولانی مدت ضد اضطرابی دارد و با تاثیر بر مناطق خاصی از مغز دلبستگی را افزایش می دهد. به این ترتیب می توان توجیه کرد که چرا غفلت مادرانه در مادران شیرده کمتر به چشم می خورد

مهم ترین فواید شیردهی برای مادر چیست؟

مطالعات اخیر همچنین نشان می دهد که شیردهی در برابر سندرم متابولیک، مجموعه شرایطی که خطر ابتلا به بیماری های قلبی و غیره را افزایش می دهند، از مادر محافظت به عمل می آورد. خطر ابتلا به فشار خون بالا، آرتریت، چربی خون بالا، بیماری قلبی و دیابت نوع 2 در مادرانی که در طول زندگی خود به مدت 1-2 سال شیر می دهند، 10 تا 50٪ کمتر است. شیردهی بیش از یک سال، خطر ابتلا به سرطان پستان و تخمدان را به میزان 28 درصد کاهش می دهد و نیز در کاهش خطر ابتلا به چندین بیماری دیگر موثر است.

منبع: healthline