The chronograph is started when the event is seen and stopped when it is heard. The chronograph seconds hand indicates the distance from the event on the telemetric scale. Telemeter: on account of most replica watches using a telemeter scale, best rolex replica Three different views from three different continents on the finalists in the Chronograph category at this years Grand Prix d . Audemars Piguet Replica Uk omegasphereco uk.

آیا بعد از هیسترکتومی هنوز هم می توانید به سرطان دهانه رحم مبتلا شوید؟

اگر عمل هیسترکتومی انجام داده اید، ممکن است این پرسش برایتان پیش بیاید که آیا هنوز هم می توانید به سرطان دهانه رحم مبتلا شوید. اکثر هیسترکتومی ها برای درمان یا پیشگیری از بیماری های زمینه ای مانند آندومتریوز یا سرطان های دستگاه تولید مثل انجام می شود. در این مقاله، توضیح خواهیم داد که چگونه هیسترکتومی ممکن است بر خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم یا سایر انواع سرطان های تولید مثل تأثیر بگذارد.

هیسترکتومی چیست؟

هیسترکتومی به عملی گفته می شود که به وسیله آن رحم یا به عبارتی زهدان که عضوی است که جنین در دوران بارداری در آن رشد می کند، با عمل جراحی برداشته و از بدن خارج می شود. بسته به نوع هیسترکتومی که انجام می شود، قسمتی از رحم یا کل رحم به طور کامل برداشته می شود.

انواع هیسترکتومی

• هیسترکتومی جزئی تنها قسمت بالایی رحم را برمی دارد. دهانه رحم، که قسمت پایینی رحم است که به کانال واژن متصل می شود، برداشته نمی شود.

• هیسترکتومی کامل هم رحم و هم دهانه رحم را خارج می کند.

• در برخی موارد، هیسترکتومی جزئی یا کامل ممکن است با سالپنگو اوفورکتومی انجام شود. این عمل شامل برداشتن یک یا هر دو تخمدان و لوله های فالوپ است.

هیسترکتومی معمولاً به دلایل پزشکی زمینه‌ای مانند شرایطی که رحم، دهانه رحم یا اندام‌های اطراف را تحت تأثیر قرار می‌دهند انجام می‌شود. دلایل رایج برای انجام هیسترکتومی عبارتند از:

فیبروئید رحم

پرولاپس رحم

بیماری التهابی لگن

• اندومتریوز

آدنومیوز

• سرطان رحم

سرطان دهانه رحم

• سرطان تخمدان

• درد مزمن لگن

• خونریزی غیرطبیعی

آیا سرطان دهانه رحم پس از هیسترکتومی همچنان امکان پذیر است؟

سرطان دهانه رحم نوعی سرطان تولید مثل است که در سلول های دهانه رحم ایجاد می شود. سرطان دهانه رحم بیشتر توسط ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) ایجاد می شود، ویروسی که می تواند به راحتی در طول رابطه جنسی یا سایر فعالیت های جنسی منتقل شود.

به طور کلی، افرادی که تحت هیسترکتومی جزئی قرار گرفته اند، هنوز در معرض خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم هستند. از آنجایی که در طول هیسترکتومی جزیی تنها قسمت بالایی رحم برداشته می شود و دهانه رحم باقی می ماند، سلول های سرطانی ممکن است همچنان در داخل دهانه رحم رشد کنند.

افرادی که هیسترکتومی کامل انجام داده اند کمتر به سرطان دهانه رحم مبتلا می شوند. وقتی کل رحم از جمله دهانه رحم برداشته می شود، دیگر دهانه رحمی برای رشد سلول های سرطانی وجود ندارد. با این حال، گاهی اوقات هیسترکتومی کامل پس از ایجاد سلول های پیش سرطانی یا پس از تشخیص سرطان دهانه رحم انجام می شود.

در این مورد، ممکن است سلول‌های سرطانی دهانه رحم حتی قبل از هیسترکتومی به خارج از دهانه رحم گسترش یافته باشند. اگر این سلول های سرطانی به گسترش خود ادامه دهند، حتی پس از برداشتن دهانه رحم همچنان می توانید به سرطان دهانه رحم مبتلا شوید. در واقع، یک مطالعه اولیه در مورد این موضوع نشان داد که بیش از 18 درصد از بیمارانی که تحت هیسترکتومی رادیکال کامل برای سرطان دهانه رحم قرار گرفتند، عود این بیماری را تجربه کردند.

آیا اگر هیسترکتومی انجام داده اید، هنوز هم به آزمایش پاپ اسمیر منظم نیاز دارید؟

پاپ اسمیر یا تست پاپ یک تست تشخیصی است که برای کمک به تشخیص وجود سلول های غیرطبیعی یا سرطانی در دهانه رحم انجام می شود. بسته به خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم، انجام پاپ اسمیر معمولاً هر 3 تا 5 سال یا بیشتر توصیه می شود.

درباره پاپ اسمیر

پاپ اسمیر یک آزمایش ساده، معمولاً بدون درد و غیرتهاجمی است. این کار در مطب پزشک شما انجام می شود و فقط چند دقیقه طول می کشد.

• در طی تست پاپ، پزشک سوابی را در داخل واژن شما قرار می دهد تا سلول های سطح دهانه رحم را جمع آوری کند.

• سپس این سلول ها روی یک اسلاید قرار داده می شوند و به آزمایشگاه فرستاده می شوند تا از نظر وجود هر گونه ناهنجاری مورد بررسی قرار گیرند.تست اچ پی وی (HPV) آزمایش دیگری است که برای غربالگری سرطان دهانه رحم استفاده می شود. این آزمایش برای تعیین وجود اچ پی وی در سلول های دهانه رحم استفاده می شود. اچ پی وی را می توان حدود یک سال پس از عفونت در دهانه رحم تشخیص داد.

در مورد تست اچ پی وی

• تست اچ پی وی را می توان به تنهایی (معروف به تست اولیه اچ پی وی) یا همراه با تست پاپ اسمیر (معروف به کوتست) یا تست مشترک انجام داد.

• به نظر می رسد یک تست مشترک با تست پاپ اسمیر معمولی تفاوتی ندارد، زیرا نمونه سلول های جمع آوری شده را می توان هم برای ناهنجاری های سلولی و هم برای اچ پی وی آزمایش کرد.

• برخلاف تست پاپ اسمیر که تنها زمانی می تواند سلول های غیرطبیعی را شناسایی کند که موجود باشند، تست اچ پی وی این توانایی را دارد که قبل از هر گونه تغییر سلولی عفونت اچ پی وی را تشخیص دهد.

اینکه آیا باید پس از انجام هیسترکتومی به انجام پاپ اسمیر یا آزمایش اچ پی وی ادامه دهید، هم به نوع عمل و هم به دلیل هیسترکتومی بستگی دارد.

اگر هیسترکتومی جزئی انجام داده اید

اگر شما هیسترکتومی جزئی انجام داده باشید، که دهانه رحم برداشته شده باشد، هنوز هم ریسک ایجاد سرطان دهانه رحم وجود دارد. بنابراین، دستورالعمل ها توصیه می کند که غربالگری سرطان دهانه رحم تا سن 65 سالگی به طور منظم ادامه یابد. پس از رسیدن به سن 65 سالگی، اگر شما 10 سال آزمایشات پاپ اسمیر غیرطبیعی نداشته باشید، دیگر نیازی به ادامه غربالگری سرطان دهانه رحم ندارید.

اگر به علت سرطان دهانه رحم، هیسترکتومی کامل داشته باشید

اگر شما عمل هیسترکتومی کامل به علت سرطان دهانه رحم یا دیسپلازی با درجه بالا انجام داده باشید، کالج آمریکایی متخصص زنان و زایمان، انجام مداوم آزمایشات غربالگری را برای حداقل 20 سال توصیه می کند. غربالگری سرطان دهانه رحم به طور منظم می تواند به شناسایی تغییرات جدیدی در سلول های این منطقه که ممکن است پس از جراحی ایجاد شود، کمک کند.

اگر شما یک هیسترکتومی کامل، نه به علت سرطان دهانه رحم داشته اید

اگر شما یک هیسترکتومی کامل داشتید که برای یک وضعیت غیرمستقیم انجام شد، شما دیگر نیازی به پیاده سازی پیپ یا اسکان ندارید.

سرطان تخمدان چیست؟

سرطان تخمدان نوعی سرطان تولید مثل است که بر تخمدان ها تاثیر می گذارد. این اندام های کوچک، که در هر دو طرف رحم قرار دارند، هورمون ها و تخمک ها را تولید می کنند. انجام عمل هیسترکتومی ممکن است خطر ابتلا به سرطان تخمدان را در شما کاهش دهد، اما آن را به طور کامل از بین نمی برد. این به آن دلیل است که هیسترکتومی تنها شامل رحم می شود نه تخمدان ها. حتی اگر شما تحت هیسترکتومی کامل قرار بگیرید، تخمدان ها حذف نمی شوند، مگر اینکه تحت عمل اوفورکتومی تخمدان ها نیز برداشته شوند. اگر شما یک هیسترکتومی داشتید که تنها رحم شما برداشته شده است، تا زمانی که هنوز تخمدان های خود را داشته باشید خطر ابتلا به سرطان تخمدان همچنان ادامه دارد.

نتیجه نهایی

در نهایت، خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم پس از یک هیسترکتومی بستگی به عوامل متعددی دارد. دو عامل مهم، نوع هیسترکتومی هستند و اینکه آیا شما هیسترکتومی را به دلیل سرطان دهانه رحم یا دیسپلازی با درجه بالا داشته اید.

اگر شما هر گونه هیسترکتومی برای جلوگیری یا درمان سرطان دهانه رحم داشته باشید، ممکن است هنوز در معرض خطر ابتلا به این بیماری قرار داشته باشید. همچنین، اگر شما تنها هیسترکتومی جزئی داشته باشید، که دهانه رحم را خارج نشده باشد، هنوز هم ممکن است در معرض خطر سرطان دهانه رحم باشید.

با این حال، اگر شما یک هیسترکتومی کامل برای شرایط دیگری که مربوط به سرطان دهانه رحم نیست، انجام داده باشید خطر ابتلا به این نوع سرطان بسیار کم است. اگر در مورد خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم نگران هستید، از پزشک خود در مورد توصیه های غربالگری سرطان دهانه رحم که برای شما مناسب است استفاده کنید.

مطالعه بیشتر:

عمل برداشتن رحم یا هیسترکتومی چیست؟

همه چیز در مورد هیسترکتومی یا عمل برداشتن رحم

مقایسه انواع روش های عمل برداشتن رحم یا هیسترکتومی

عمل برداشتن رحم چه موقع ضروری است و چه عوارضی دارد؟

?پرسش و پاسخ های هیسترکتومی

چرا بعد از هیسترکتومی همچنان امکان ابتلا به سرطان دهانه رحم وجود دارد؟ مگر رحم برداشته نمی شود؟

از آنجایی که در طول هیسترکتومی جزیی تنها قسمت بالایی رحم برداشته می شود و دهانه رحم باقی می ماند، سلول های سرطانی ممکن است همچنان در داخل دهانه رحم رشد کنند.

چه افرادی بعد از هیسترکتومی سرطان دهانه رحم نمی گیرند؟

افرادی که هیسترکتومی کامل انجام داده اند کمتر به سرطان دهانه رحم مبتلا می شوند. وقتی کل رحم - از جمله دهانه رحم - برداشته می شود، دیگر دهانه رحمی برای رشد سلول های سرطانی وجود ندارد.

آیا انجام هیسترکتومی احتمال سرطان تخمدان را نیز کاهش میدهد؟

اگر شما یک هیسترکتومی داشتید که تنها رحم شما برداشته شده است، تا زمانی که هنوز تخمدان های خود را داشته باشید خطر ابتلا به سرطان تخمدان همچنان ادامه دارد.

آیا اگر هیسترکتومی انجام داده اید، هنوز هم به آزمایش پاپ اسمیر منظم نیاز دارید؟

پاپ اسمیر یا تست پاپ یک تست تشخیصی است که برای کمک به تشخیص وجود سلول های غیرطبیعی یا سرطانی در دهانه رحم انجام می شود. بسته به خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم، انجام پاپ اسمیر معمولاً هر 3 تا 5 سال یا بیشتر توصیه می شود.

منبع: healthline