The chronograph is started when the event is seen and stopped when it is heard. The chronograph seconds hand indicates the distance from the event on the telemetric scale. Telemeter: on account of most replica watches using a telemeter scale, best rolex replica Three different views from three different continents on the finalists in the Chronograph category at this years Grand Prix d . Audemars Piguet Replica Uk omegasphereco uk.

احساس بوی بد در بارداری چه دلایلی دارد؟

احساس بوی بد در بارداری در دهان، یکی از عوارضی است که بسیاری از خانم ها ممکن است آن را تجربه کرده و بابت آن احساس ناراحتی و شرمساری داشته باشند. این بوی بد که با عنوان هالیتوز" شناخته می شود، دلایل مختلفی دارد که در 90 درصد از موارد، منشاء اصلی آن دهان است. اگر می خواهید تا در مورد علل، علائم، پیشگیری، تشخیص و درمان بوی بد دهان در بارداری بیشتر بدانید، ما را در این مقاله همراهی کنید.

احساس بوی بد در بارداری چه دلایلی دارد؟

بارداری یکی از دوران های هیجان انگیز و منحصر به فرد در زندگی هر خانم به شمار می رود اما هنگامی که با علائم و عوارض آزاردهنده ای همچون حالت تهوع، سوزش سردل، یبوست و یا احساس بوی بد دهان همراه می شود، ممکن است در عین حال کلافه کننده باشد، تا جایی که حتی شما را از باردار شدن پشیمان کند!

بر اساس گفته های مادران در میان این عوارض، احساس بوی بد در بارداری در دهان، یکی از آزاردهنده ترین آن ها است، زیرا نه تنها باعث آزار و اذیت مادران شده و به عوارضی همچون حالت تهوع بارداری دامن می زند، بلکه با آزرده کردن اطرافیان، زمینه ساز شرمساری و خجالت است. دلایل متعددی وجود دارد که می توانند منجر به بوی بد دهان در دوران بارداری شوند. برخی از علل اصلی شامل موارد زیر هستند:

تغییرات هورمونی:

به محض وقوع بارداری، طوفانی از تغییرات هورمونی در بدن شکل می گیرد تا به حفظ و بقای بارداری کمک شود. این نوسانات هورمونی، در عین اینکه برای بارداری ضروری هستند، می توانند منجر به طیف وسیعی از عوارض جانبی ناخواسته شوند، از جمله اینکه دهان شما را به محلی مناسب برای رشد پلاک های دندانی تبدیل کرده و لثه ها نیز ملتهب می شوند. در پی این اتفاق، باکتری ها با سرعت و تعداد بیشتری درون دهان رشد کرده و با تولید ترکیبات گوگردی، منجر به بوی بد دهان در بارداری می شوند. به علاوه، به دلیل التهاب لثه ها، پس مانده های غذا در میان دندان ها مانده و باعث احساس بوی بد در بارداری خواهند شد.

کاهش بزاق و خشکی دهان:

بزاق، وظیفه مهم پاک کنندگی و مرطوب سازی حفره دهان را برعهده دارد و به علاوه شیارهای میان دندان ها را پاک کرده و دهان شما را تمیز نگه می دارد. بر اساس نتایج به دست آمده از پژوهش های علمی و تجربیات مادران، میزان بزاق در طی بارداری کاهش یافته و دهان خشک می شود، بنابراین این احتمال وجود دارد که رشد باکتری ها در حفره دهانی شدت یافته و خطر وقوع پوسیدگی های دندانی نیز افزایش پیدا کند، در نتیجه احتمال بدبو شدن دهان بالا می رود.

حالت تهوع:

حالت تهوع که با عنوان بیماری صبحگاهی شناخته می شود، یکی از رایج ترین عوارض دوران بارداری است که بسیاری از مادران به ویژه در طی سه ماهه اول بارداری آن را تجربه می کنند. حالت تهوع، می تواند خشکی دهان را بدتر کند و در صورت بالا آوردن، با ایجاد یک محیط اسیدی، دندان ها را مستعد پوسیدگی کرده و در نتیجه به بوی بد دهان دامن می زند.

بهداشت نامناسب دهان و دندان:

اگر در طی دوران بارداری، بهداشت دهان و دندان ها به خوبی رعایت نشود، احتمال پوسیدگی های دندانی به دلیل تغییرات هورمونی، دریافت ناکافی کلسیم، اسیدی شدن دهان به دلیل استفراغ مکرر و ... افزایش یافته و این احتمال وجود دارد که مشکلی به نام ژنژیویت یا همان التهاب لثه ها رخ دهد. مجموعه این عوامل، باعث می شود تا احساس بوی بد در بارداری پیدا کنید.

کم آبی بدن:

احتمالا بارها شنیده اید که در دوران بارداری باید آب بیشتری بنوشید، اما شاید برایتان جالب باشد که همین راهکار به نظر ساده و ابتدایی، از بوی بد دهان جلوگیری کرده و یا از شدت آن کم می کند. زیرا کم آبی بدن، باعث خشکی دهان شده و از سوی دیگر، نوشیدن آب کافی می تواند به شستشوی مواد غذایی گیر کرده در دندان ها کمک کند.

تغییرات سبک زندگی:

در طی دوران بارداری، سبک زندگی شما دستخوش تغییر شده و خوردن وعده های غذایی مکرر، تنقلات و اسنک ها یا غذاهای عجیب و غریب با رایحه قوی ممکن است باعث ایجاد بوی بد دهان در بارداری شود.

رفلاکس اسید معده:

در طی دوران بارداری، به دلیل تغییراتی همچون بزرگ شدن رحم، کند شدن حرکات دستگاه گوارش و تغییرات هورمونی، اسید معده به سمت بالا برگشته و بنابراین رفلاکس اسید معده، یکی از عواض شایع این دوران است که می تواند منجر به از بین رفتن مینای دندان، پوسیدگی دندان ها و در نتیجه تغییر بوی دهان شود.

شرایط پزشکی:

بیماری هایی همچون عفونت های مجاری تنفسی، عفونت های گوش، حلق و بینی، دیابت، بیماری های کبدی، بیماری های گوارشی، بیماری های غدد درون ریز و اختلالات متابولیک از دیگر علل زمینه ساز بوی بد دهان هستند.

آیا احساس بوی بد در بارداری، با علامت دیگری همراه است؟

بسته به اینکه بوی بد دهان در بارداری چه علتی داشته باشد، ممکن است علائم و نشانه های دیگری را نیز تجربه کنید، از جمله اینکه:

- استفراغ مکرر و در نتیجه گلو درد و یا دل درد،

- گرفتگی بینی،

- عطسه یا سرفه کردن،

- سردردهای سینوسی،

- خروپف در خواب،

- احساس مخاط در گلو،

- لثه های قرمز، متورم یا حساس،

- خشکی دهان،

- خونریزی از لثه در هنگام مسواک زدن یا نخ دندان کشیدن،

- احساس مزه بد، فلزی یا تلخ در دهان،

احساس بوی بد در بارداری، چه درمانی دارد؟

اگر بابت احساس بوی بد در بارداری در دهان، ناراحت هستید، می توانید از برخی راهکارهای خانگی کمک بگیرید تا از شدت این مشکل کم کنید، از جمله اینکه:

- به صورت منظم و برای دو بار در طی روز مسواک بزنید. مسواک زدن بر روی زبان را فراموش نکنید.

- روزانه دندان های خود را نخ دندان بکشید تا بقایای غذا بین دندان ها گیر نکند.

- دهان خود را در فواصل منظم و به ویژه بعد از خوردن هر خوراکی، به طور مرتب با آب استریل جوشانده و خنک شده و یا آب نمک ولرم شستشو دهید.

- از خوردن غذاهای با رایحه قوی و بوی تند خودداری کنید.

- غذاهای غنی از فیبر همچون میوه ها و سبزیجات را بیشتر بخورید.

- میزان مصرف مایعات به ویژه آب را افزایش دهید.

- می توانید بعد از غذا، آدامس بدون قند بجوید، تا هم بزاق دهان افزایش یافته و هم دندان ها تمیز شوند.

- لبنیات و سایر خوراکی های غنی از کلسیم را بیشتر بخورید و در صورت صلاحدید پزشک، مکمل کلسیمی مصرف کنید.

- و میزان مصرف نوشیدنی های دارای کافئین را به حداقل برسانید.

چه زمانی باید برای احساس بوی بد در بارداری به پزشک مراجعه کرد؟

توصیه کلی بر این است که در صورت احساس بوی بد در بارداری در دهان، بدون از دست دادن وقت به دندانپزشک مراجعه کنید تا علت اصلی و زمینه ساز این مشکل شناسایی شده و برای درمان آن اقدامات لازم انجام گردد. دندانپزشک برحسب هفته بارداری، ممکن است راهکارهایی همچون استفاده از دهانشویه را به شما پیشنهاد دهد و یا اینکه به دلیل التهاب لثه ها، درمان های دیگر را شروع کند.

مطالعه بیشتر:

حساسیت حس بویایی در دوران بارداری

بوی عرق در دوران بارداری، هر آنچه که لازم است بدانید

علت بوی بد واژن در بارداری و روش های برطرف کردن آن

برای رفع بوی بد دهان چیکار کنیم و علت بوی بد دهان چیست؟

?پرسش و پاسخ های احساس بوی بد در بارداری

احساس بوی بد در بارداری چه دلایلی دارد؟

تغییرات هورمونی، خشکی دهان و کاهش بزاق، حالت تهوع، بهداشت نامناسب دهان و دندان و ...

آیا سوزش سر دل در بارداری می تواند سبب بد بویی دهان شود؟

در طی دوران بارداری، به دلیل تغییراتی همچون بزرگ شدن رحم، کند شدن حرکات دستگاه گوارش و تغییرات هورمونی، اسید معده به سمت بالا برگشته و بنابراین رفلاکس اسید معده، یکی از عواض شایع این دوران است که می تواند منجر به از بین رفتن مینای دندان، پوسیدگی دندان ها و در نتیجه تغییر بوی دهان شود.

احساس بوی بد در بارداری، چه درمانی دارد؟

روزانه دندان های خود را نخ دندان بکشید تا بقایای غذا بین دندان ها گیر نکند. دهان خود را در فواصل منظم و به ویژه بعد از خوردن هر خوراکی، به طور مرتب با آب استریل جوشانده و خنک شده و یا آب نمک ولرم شستشو دهید. از خوردن غذاهای با رایحه قوی و بوی تند خودداری کنید. غذاهای غنی از فیبر همچون میوه ها و سبزیجات را بیشتر بخورید.

دندانپزشک برای درمان احساس بوی بد دهان در بارداری چه درمانی پیشنهاد می کند؟

دندانپزشک برحسب هفته بارداری، ممکن است راهکارهایی همچون استفاده از دهانشویه را به شما پیشنهاد دهد و یا اینکه به دلیل التهاب لثه ها، درمان های دیگر را شروع کند.

منبع: whattoexpect