The chronograph is started when the event is seen and stopped when it is heard. The chronograph seconds hand indicates the distance from the event on the telemetric scale. Telemeter: on account of most replica watches using a telemeter scale, best rolex replica Three different views from three different continents on the finalists in the Chronograph category at this years Grand Prix d . Audemars Piguet Replica Uk omegasphereco uk.

افت فشار خون در بارداری و فشارخون پایین در بارداری چقدر است؟

وقتی باردار می شوید بدن شما تغییراتی را تجربه می کند که برخی از آنها خوشایند، اما متاسفانه برخی دیگر ناخوشایند است. پس از لانه گزینی هورمون های تولید شده توسط جفت و به دنبال آن تغییرات هورمونی بدن مادر سبب خواهد شد که برخی مادران دچار افت فشار خون در بارداری شوند. اگر شما نیز دچار افت فشار خون در حاملگی شده اید، خواندن این مقاله را به شما توصیه می کنیم.

افت فشارخون در اوایل بارداری

افت فشار خون در بارداری به دلیل تغییرات گسترده بدن در این دوران پدیده ای تقریبا شایع است. اوایل سه ماهه نخست بارداری و اواسط سه ماهه دوم معمولاً با کاهش فشارخون مادران باردار همراه است؛ به طوری که اغلب آنها پایین ترین حد فشارخون خود را در این دوران تجربه می کنند. این عارضه به طور کلی پیامدهای بدی به همراه ندارد ولی در موارد شدید ممکن است برای مادر و جنین هر دو خطرناک باشد.

درحقیقت علت اصلی کاهش فشارخون در اوایل بارداری پاسخ عروق بدن مادر به تغییرات هورمونی ناشی از بارداری است. زیرا در این زمان عروق خونی دیلاته (گشاد) می شوند تا بتوانند حجم خون اضافی که در بدن مادر در حال ساخت است را درون خود جای دهند. این تغییرات در تعداد بسیار زیادی از مادران سبب افت فشار خون در بارداری خواهد شد.

فشار خون پایین در بارداری چقدر است؟

در یک فرد بزرگسال سالم فشارخون سیستولیک (عدد بالایی) در حدود 120 و فشارخون دیاستولیک (عدد پایینی) در حدود 80 میلی متر جیوه است. چنانچه هر یک از این اعداد از این محدوده طبیعی پایین تر آمده باشند به این معنا است که دچار افت فشار خون شده اید. در اغلب خانم های باردار فشارخون سیستولیک از 5 تا 10 میلی متر جیوه کاهش می یابد و این مقدار در فشار خون دیاستولیک بین 10 تا 15 میلی متر جیوه متغیر است. ولی با این حال محدوده طبیعی این ارقام در خانم های باردار متفاوت بوده و به سابقه بیماری و وضعیت کلی سلامت آنها بستگی دارد.

 طبقه بندی درجات مختلف افت فشار خون در بارداری

شدت افت فشار

سیستولی

(میلی متر جیوه)

دیاستولی

(میلی متر جیوه)

لب مرزی

90

60

ملایم

60

40

بسیار شدید

50

33

 

 آیا افت فشار نشانه بارداری است؟

 بسیاری از بانوانی که برای باردار شدن تلاش می کنند با مشاهده هر یک از علائم کاهش فشارخون می پرسند که ایا افت فشار از علائم بارداری است؟ در پاسخ به شما می گوییم خیر، اگرچه افت فشار خون در میان خانم های باردار عارضه ای شایع است ولی از آنجایی که ابتلا به این عارضه در آغاز سه ماهه اول بارداری اغلب بدون علائم بالینی است به همین علت جزء نشانه های بارداری محسوب نمی شود.

 افت فشار خون در بارداری نشانه چیست؟

شایع ترین علت افت فشار خون در بارداری این است که افزایش سریع حجم خون به منظور تامین اکسیژن و مواد مغذی مورد نیاز جنین موجب اتساع عروق خونی و در نتیجه کاهش فشارخون در این دوران می شود. ولی با این حال علل احتمالی دیگری نظیر بارداری دوقلویی، سابقه فشارخون پایین و یا بیماری های زمینه ای مانند کم آبی بدن، کم خونی، اختلالات غدد درون ریز و یا برخی مشکلات قلبی نیز می توانند در ایجاد این عارضه دخیل باشند. سایر عوامل خطر مانند کمبود اسید فولیک و ویتامین B12 و همچنین استراحت طولانی مدت در بستر نیز از دیگر عوامل افت فشار خون در این دوران به شمار می روند و در آخر اینکه استفاده از روش بی حسی اپیدورال در هنگام زایمان نیز اغلب با افت سریع فشار خون مادر همراه است.

 خطرات فشار پایین در بارداری برای مادر و جنین

افت شدید فشار خون می تواند خطر آسیب به ارگان های حیاتی مادر را افزایش دهد. علاوه بر آن این عارضه در موارد نادر ممکن است با وضعیت مخاطره آمیز حاملگی اکتوپیک یا خارج رحمی در ارتباط باشد.

در رابطه با عوارض احتمالی افت فشار خون در بارداری بر روی مادر و جنین هنوز مطالعات کافی و جامعی در دست نیست. ولی حاصل برخی مطالعات انجام شده حاکی از آن است که افت فشار خون مادر در بارداری باعث کاهش فرایند اکسیژن رسانی به جنین و در نتیجه افزایش خطراتی نظیر وزن کم نوزاد در هنگام تولد، بروز مشکلات یادگیری در دوره کودکی و در مواردی مرگ جنین خواهد شد.

 

بیشتر بدانید:

1- فشار خون بالا در بارداری و عوارض آن بر جنین

2- نشانه ها و روش کنترل فشار خون بالا و پایین در بارداری

3- برای کاهش فشار خون در بارداری چه بخوریم؟

4- چگونه فشار خون دوران بارداری را کنترل کنیم؟