The chronograph is started when the event is seen and stopped when it is heard. The chronograph seconds hand indicates the distance from the event on the telemetric scale. Telemeter: on account of most replica watches using a telemeter scale, best rolex replica Three different views from three different continents on the finalists in the Chronograph category at this years Grand Prix d . Audemars Piguet Replica Uk omegasphereco uk.

نحوه کنترل فشار خون در بارداری چگونه است؟

وقتی باردار شدید در هر بار مراجعه ویزیت، پزشک متخصص و یا ماما فشار خون شما را اندازه گیری خواهد کرد. این نظارت دقیق اهمیت مشکلات مربوط به فشار خون در مادر را به ما خاطر نشان می کند. بعلاوه درصورتی که پزشک هرگونه نشانه ای از افزایش فشار خون در بارداری را مشاهده کند، با دقت بیشتری شما و جنینتان را تحت نظر قرار می دهد. متن حاضر در مورد نحوه کنترل فشار خون در بارداری و نیز علائم افزایش فشار خون در بارداری اطلاعات مفیدی را در اختیار شما قرار می دهد. 

نحوه کنترل فشار خون در بارداری

نحوه کنترل فشار خون در بارداری یکی از مهمترین مراقبت­های مربوط به این دوران به شمار می ­آید. فشار خون به نیروی وارد شده توسط خون بر دیواره عروق گفته می شود. فشار خونی که دو بار با فاصله چهار ساعت از یکدیگر 90/ 140 میلیمتر جیوه را نشان دهد، غیرطبیعی بوده و نشانه پرفشاری خون در بارداری است که به مراقبت­های ویژه نیاز دارد. 6 تا 8 درصد بانوان باردار در این دوران مشکلات فشار خون را تجربه می کنند. عواملی مثل سن، سابقه خانوادگی،چاقی یا اضافه وزن، کم تحرکی، تغذیه ناسالم و استرس و نگرانی مادر باردار می تواند موجب بالا رفتن فشار خون در دوران بارداری گردد. با مطالعه این مقاله می توانید از روش های مراقبت خود و جنین تان در برابر فشار خون بارداری آگاهی پیدا کنید.

 انواع فشار خون بارداری

برخی از مادران قبل از بارداری به فشار خون بالا مبتلا هستند و برخی دیگر نیز در دوران بارداری به افزایش فشار خون مبتلا می­شوند.

  • پر فشاری خون در بارداری

 در مادران مبتلا به فشارخون بارداری بعد از هفته 20 فشار خون بالا می­رود، اما در عین حال پروتئین در ادرار دفع نشده و یا نشانۀ دیگری مبنی بر آسیب­ دیدگی اندام های بدن وجود ندارد. برخی از مادران مبتلا به فشارخون بارداری در نهایت مبتلا به پره اکلامپسی خواهند شد.

  • بیماری فشار خون مزمن

اگر مادر قبل از بارداری یا قبل از هفته 20 به پرفشاری خون مبتلا شود، فشار خون مزمن بوده و از آنجا که معمولاً با علامت خاصی همراه نیست، تشخیص آن از ابتدای امر به سادگی امکان­پذیر نخواهد بود.

  • فشارخون مزمن همراه با پره اکلامپسی

 این بیماری در مادرانی بروز می­کند که قبل از بارداری به فشار خون مزمن مبتلا بوده­ اند و بعد از بارداری نیز وضعیت فشار خون آنها شدت یافته و با دفع پروتئین در ادرار یا عوارض دیگر نمایان می شود. درحقیقت افزایش فشار خون در اواخر بارداری خطر ابتلا به این عارضه را در پی دارد به همین سبب نحوه کنترل فشار خون در بارداری در جلوگیری از بروز این عارضه خطرناک اهمیت بسیار زیادی دارد.

  •  پره اکلامپسی

 پره اکلامپسی زمانی اتفاق می­ افتد که پس از هفته 20 بارداری فشار خون مادر افزایش یابد و علائم نشان دهنده آسیب سایر سیستم­های بدن مانند کلیه، کبد، خون و مغز باشد. پره اکلامپسی اگر به موقع و به درستی درمان نشود برای مادر و جنین منجر به عوارض جدی و حتی کشنده از جمله تشنج (اکلامپسی) خواهد شد.

در گذشته تنها در صورتی که فشار خون مادر بالا بوده و پروتئین در ادرار دفع می­کرد، پره اکلامپسی تشخیص داده می­شد. اما در حال حاضر کارشناسان معتقدند ممکن است مادر مبتلا به پره اکلامپسی باشد اما پروتئین در ادرار او مشاهده نشود.

روش کنترل فشار خون بارداری

در رابطه با نحوه کنترل فشار خون در بارداری، در مراحل اولیه پزشک از شما می خواهد که از  بروز این عارضه جلوگیری کنید، در مرحله بعد تغییرات سبک زندگی و سپس در صورت نیاز داروهای کنترل فشار خون در بارداری که در این دوران مجاز هستند برایتان تجویز خواهد شد.

داروهای فشارخون بارداری

هر دارویی که در بارداری مصرف می­کنید، می تواند بر جنین اثر بگذارد. اگرچه برخی داروهای کاهش فشار خون در دوران بارداری بی­ خطر هستند، اما برخی دیگر مانند مهارکننده­ های آنزیم تبدیل آنژیوتانسین (ACE)، مسدود کننده های گیرنده آنژیوتانسین II و مهارکننده های رنین به طور کلی در دوران بارداری توصیه نمی­شوند.

از آنجا که فشار خون بالا شما را در معرض خطر حمله قلبی، سکته مغزی و سایر عوارض جدی قرار می­دهد و برای جنین نیز خطرناک است، لذا درمان صحیح و به موقع بیماری اهمیت به سزایی دارد.

اگر برای کنترل فشار خون در حین بارداری نیاز به دارو داشته باشید، پزشک بی خطرترین دارو را با مناسب­ترین دوز به شما تجویز خواهد کرد، شما باید داروی تجویز شده را دقیقاً مطابق با دستور پزشک مصرف کنید و از قطع ناگهانی آن و مصرف دوز اشتباه اکیداً بپرهیزید.

پیشگیری قبل از بارداری

نحوه کنترل فشار خون در بارداری به این صورت است که ابتدا باید از بروز آن پیشگیری کنید. اگر به فشار خون بالا مبتلا هستید و قصد دارید باردار شوید، باید ابتدا این بیماری را درمان کنید. اگر فشار خون بالا دارید، باید به طور منظم ویزیت شوید. چنانچه قبلاً تحت نظر پزشک خاص یا متخصص قلب بودید، به مراجعات خود ادامه دهید. بدین ترتیب نحوۀ مدیریت بیماری ارزیابی شده و در صورت نیاز تغییرات لازم در اقدامات درمانی قبل از بارداری صورت خواهد گرفت.

در صورت اضافه وزن، ممکن است پزشک قبل از بارداری، راه­هایی برای کاهش وزن به شما پیشنهاد کند.

مراجعات قبل از زایمان

معمولا متخصصان زنان از نحوه کنترل فشار خون در بارداری اطلاع کافی دارند. با مراجعۀ منظم به پزشک در دوران بارداری، وزن و فشار خون در هر مراجعه بررسی شده و در صورت لزوم آزمایش­های خون و ادرار انجام می­ گیرد.

پزشک به دقت وضعیت سلامت جنین را اندازه گیری می­کند. ممکن است سونوگرافی­ های پیاپی برای بررسی وضعیت رشد و پیشرفت او نیاز باشد. کنترل ضربان قلب و میزان تحرک روزانه جنین برای ارزیابی سلامتی او لازم است.

 در فشار خون بارداری چه باید کرد؟

مراقبت دقیق از خود و جنین بهترین کاری است که می­توانید انجام دهید:

  • ویزیت منظم قبل از زایمان

سعی کنید در دوران بارداری حتماً به طور منظم و هر ماه یا هر دو هفته یک بار به پزشک مراجعه کنید.

  •  داروی کنترل فشار خون در بارداری را مطابق دستور مصرف کنید

 پزشک بهترین دارو را در مناسب ترین دوز تجویز خواهد کرد. گاهی مصرف کردن دوز بیشتر یا کمتر می تواند خطرات بسیار زیادی به همراه داشته باشد.

  •  فعال و پرتحرک باشید.

در مورد فعالیت­های جسمانی و انتخاب ورزش مورد نیاز در بارداری با پزشک خود مشورت کنید.

  •  رژیم غذایی سالم را رعایت کنید

از بهترین راههای کنترل فشار خون در بارداری، دقت به آن چیزی است که می خورید. به متخصص تغذیه مراجعه کنید، بارداری، فشار خون و داروهای مصرفی خود را به او اطلاع دهید و یک برنامه غذایی صحیح و مفید از او دریافت کنید.  

  •  به نباید ها بیشتر توجه کنید

نحوه کنترل فشار خون در بارداری به تغییر سبک زندگی و ترک عادات نادرست ارتباط زیادی دارد. از مصرف سیگار، الکل، قلیان و مواد مخدر خودداری کنید. توجه کنید که حتی نباید در معرض دود سیگار اطرافیان قرار بگیرید. قبل از مصرف داروهای بدون نسخه نیز حتماً با پزشک مشورت کنید.

علی رغم مطالعه مستمر دانشمندان در خصوص راه­های پیشگیری از پره اکلامپسی، تاکنون هیچ استراتژی روشنی بدست نیامده است. اگر قبل از بارداری اختلال فشار خون بالا داشتید، پزشک روزانه دوز پایین آسپرین81 میلی گرم را در اواخر سه ماهه اول تجویز خواهد کرد.

 

بیشتر بدانید:

1- فشار خون بالا در بارداری و عوارض آن بر جنین

2- نشانه ها و روش کنترل فشار خون بالا و پایین در بارداری

3- برای کاهش فشار خون در بارداری چه بخوریم؟

4- چگونه فشار خون دوران بارداری را کنترل کنیم؟