The chronograph is started when the event is seen and stopped when it is heard. The chronograph seconds hand indicates the distance from the event on the telemetric scale. Telemeter: on account of most replica watches using a telemeter scale, best rolex replica Three different views from three different continents on the finalists in the Chronograph category at this years Grand Prix d . Audemars Piguet Replica Uk omegasphereco uk.

کیست کوروئید پلکسوس جنین، آیا خطرناک است؟

کیست کوروئید پلکسوس یا شبکه کوروئید یک فضای کوچک و پر از مایع است که در بخشی در مغز به نام شبکه کوروئید ایجاد می‌شود. این بخش در دو سمت چپ و راست مغز قرار دارد و مایع مغزی نخاعی را تولید می کند. این مایع مانند یک بالش مغز و نخاع را از آسیب حفظ می‌کند.

کیست شبکه کوروئید در بعضی از جنین‌ها یافت می‌شود و معمولاً در هنگام سونوگرافی در سه ماهه دوم بارداری دیده می‌شود. این وضعیت در حدود یک تا دو درصد از بارداری‌ها رخ می‌دهد. به طور کلی مشکلی ایجاد نمی‌کند و قبل از تولد به خودی خود از بین می‌رود. این کیست‌ها در جنین های دختر و پسر به طور یکسان ایجاد می‌شوند.

علت های کیست کوروئید پلکسوس

به دلایل ناشناخته هنگامی که مایعات در لایه‌های سلول‌های شبکه کوروئید تجمع پیدا می‌کنند، کیست شبکه کوروئیدی تشکیل می‌شود. ممکن است یک یا چند عدد کیست تشکیل شود.

تشکیل این نوع کیست را می‌توان به تاولی که در زیر پوست ایجاد می‌شود تشبیه کرد. شبکه کوروئید در حدود هفته ششم بارداری شروع به رشد می‌کند. در حدود هفته ۲۵ بارداری، یک کیست پلکسوس کوروئید در سونوگرافی قابل مشاهده است.

آیا کیست کوروئید پلکسوس بر مغز جنین تاثیر می گذارد؟

شبکه کوروئید در ناحیه‌ای از مغز، مرتبط با تفکر، استدلال و استنباط قرار ندارد. این کیست هیچ تاثیری بر هوش یا رشد شناختی فرد ندارد. این بیماری با اختلالات یادگیری یا اختلالات طیفی مانند بیماری اوتیسم همراه نبوده است.

به گفته دانشمندان هنگامی که کیست شبکه کوروئید به خودی خود دیده می‌شود، اگر همه سیستم‌های بدن دارای رشد طبیعی باشند، این یک گونه طبیعی است. این بیماری اختلالی در سلامت و یا ناتوانی ایجاد نمی‌کند.

کیست کوروئید پلکسوس و تریزومی ۱۸

کیست شبکه کوروئید تقریباً در یک سوم جنین‌ها با تریزومی ۱۸ یافت می‌شود. تریزومی ۱۸ که به آن سندروم ادواردز نیز گفته می‌شود، شرایطی است که جنین به جای دو نسخه از کروموزوم ۱۸، سه نسخه دارد. این کروموزوم اضافی ممکن است از والدین به ارث برده شود یا در زمان بارداری به طور تصادفی اتفاق بیفتد یا بر بدن انسان تحمیل شود. بسیاری از جنین‌های مبتلا به تریزومی ۱۸ به دلیل ناهنجاری‌های اندام تا زمان تولد زنده نمی‌مانند. نوزادانی که با این بیماری به دنیا می‌آیند دارای نقایص مادرزادی هستند، از جمله:

  • مشکلات در قلب
  • شکل غیرطبیعی سر
  • مشت‌های به هم فشرده
  • دهان کوچک
  • مشکل در تنفس و تغذیه

تنها ۵ تا ۱۰ درصد از نوزادانی که با تریزومی ۱۸ به دنیا می‌آیند تا بعد از یک سالگی زنده می‌مانند و آنها اغلب دچار ناتوانی‌های ذهنی شدید هستند. طبق اعلام مرکز پزشکی دانشگاه کالیفرنیا سانفرانسیسکو، تریزومی ۱۸ نادر است و در هر سه هزار نوزاد فقط در یک مورد رخ می‌دهد. در حالی که بسیاری از جنین‌های مبتلا به تریزومی ۱۸ نیز دارای کیست کوروئید هستند،، تنها درصد کمی از کسانی که به کیست شبکه کوروئید مبتلا هستند، تریزومی ۱۸ دارند. جنین مبتلا به تریزومی ۱۸ علاوه بر کیست شبکه کوروئید، دارای ناهنجاری‌های دیگری است که در سونوگرافی مشاهده می‌شود. اگر ناهنجاری‌های دیگری که نشان دهنده تریزومی ۱۸ هستند مشاهده شود یا اگر مشکوک به وجود آن هستید، پزشک شما ممکن است آزمایش‌‌های زیر را برای کمک به تشخیص توصیه کند:

آزمایش آلفا- فتوپروتيین

برخی موارد مانند محاسبه اشتباه تاریخ زایمان یا بارداری دوقلو می‌توانند نتایج آزمایش آلفا فتوپروتئین را تحت تاثیر قرار دهند. این آزمایش همچنین تعداد زیادی از موارد مثبت کاذب دارد، به این معنی که این آزمایش ممکن است نشان دهد که جنین شما به یک ناهنجاری مبتلا است، در صورتی که اینطور نیست. آزمایش آلفا فتوپروتئین به یک مقدار خون ساده نیاز دارد و هیچ گونه خطری برای شما و جنین‌تان ندارد.

سونوگرافی سطح ۲

سونوگرافی پیشرفته هیچ خطری برای سلامتی ندارد و می‌تواند دیدگاه مفصل و جامعی درباره آناتومی جنین ایجاد کند. تصویر ارائه شده ممکن است به پزشک شما این امکان را بدهد که برخی از ناهنجاری‌های آناتومیک مانند مشت‌های به هم فشرده و دهان کوچک را که حاکی از وجود تریزومی ۱۸ است، ببیند.

آمنیوسنتز

آمنیوسنتز تستی است که با استفاده از تصاویر سونوگرافی یک سوزن را برای گرفتن یک نمونه از مایع آمنیوتیک برای تشخیص نقایص مادرزادی و مشکلات ژنتیکی وارد شکم مادر می‌کنند. مایع به آزمایشگاه فرستاده می‌شود تا سلول‌ها تحت آزمایش قرار گیرند. سقط جنین یکی از خطرات آمنیوسنتز است، اما کمتر از یک درصد از بانوان که تحت این آزمایش قرار می‌گیرند جنین خود را قبل از تولد از دست می‌دهند.

 درمان کیست کوروئید پلکسوس

کیست شبکه کوروئید یک یافته تصادفی است که در طی سونوگرافی معمول در اواسط بارداری کشف می‌شود. این نوع کیست نیازی به درمان ندارد، زیرا ۹۰ درصد آنان طبق منابع معتبر به خودی خود تا هفته ۲۸ بارداری حل می‌شوند. حتی اگر یک نوزاد سالم با یک کیست شبکه کوروئید به دنیا بیاید، احتمالاً به طور طبیعی رشد می‌کند. در یک تحقیق قابل اعتماد که حدود ۲۰۰ نوزاد که با این کیست متولد شده‌اند، را تحت مطالعه قرار داد، اکثریت کیست ها تا سن ۶ ماهگی برطرف شدند و هیچ یک از نوزادان مشکلی در رشد نداشتند.

آیا کیست کوروئید پلکسوس نگران کننده است؟

هر نتیجه غیرطبیعی آزمایش می‌تواند به عدم قطعیت بارداری بیافزاید، اما یافتن کیست شبکه کوروئید به ویژه در جنینی که در حال رشد طبیعی است، دلیلی برای هشدار نیست. کیست‌ها معمولاً هیچ نگرانی از نظر سلامتی ندارند و بیشتر نوزادان مبتلا به این کیست‌ها سالم به دنیا می‌آیند و به طور طبیعی رشد می‌کنند.

منبع: healthline

 

بیشتر بدانید:

1- تکامل بینایی، شنوایی و مغز جنین در رحم مادر

2- وجود کیست در مغز جنین، آیا خطرناک است؟ سونوگرافی آنومالی

3- تاثیر مصرف امگا 3 در بارداری بر تکامل مغز جنین

4- ﻛﻴﺴﺖ ﺩﺭ شبکه ﻛﻮﺭﻭﺋﻴﺪ مغز ﺟﻨﻴﻦ ﻣﺸﺎﻫﺪﻩ می شود، راهکار چیست؟