The chronograph is started when the event is seen and stopped when it is heard. The chronograph seconds hand indicates the distance from the event on the telemetric scale. Telemeter: on account of most replica watches using a telemeter scale, best rolex replica Three different views from three different continents on the finalists in the Chronograph category at this years Grand Prix d . Audemars Piguet Replica Uk omegasphereco uk.

فشار خون پایین در بارداری، آیا خطرناک است؟

فشار خون پایین در دوران بارداری یک امر شایع است. در بیشتر اوقات این عارضه باعث بروز مشکلات اساسی نمی‌شود و فشار خون پس از زایمان به سطح قبل از بارداری باز می‌گردد. اما در بعضی موارد فشار خون بسیار پایین می‌تواند برای مادر و جنین خطرناک باشد. در این مطلب به شما خواهیم گفت که علائم فشار خون پایین در بارداری چیست و درمان پایین بودن فشار خون در بارداری چگونه انجام می شود.

 اثرات بارداری بر فشار خون

اگر باردار باشید احتمالاً پزشک و پرستار شما در هر بار مراجعه به مطب، فشار خون شما را بررسی می‌کند. فشار خون نیرویی است که خون شما را از قلب به دیواره شریان پمپاژ می‌کند. در بعضی از روزها می‌تواند بالا یا پایین برود و اگر هیجان زده یا عصبی باشید ممکن است تغییر کند. عدد فشار خون شما اطلاعات مهمی راجع به سلامتی شما و جنین‌تان نشان می‌دهد. همچنین می‌تواند راهی باشد که به پزشک شما برای تشخیص سایر عوارض بارداری کمک ‌کند، مانند پره‌اکلامپسی.

تغییراتی که در بدن شما در دوران بارداری رخ می‌دهد می‌تواند بر فشار خون شما تاثیر بگذارد. هنگام حمل نوزاد، سیستم گردش خون شما به سرعت منبسط می‌شود که ممکن است باعث افت فشار خون شود. معمولاً در ۲۴ هفته اول بارداری فشار خون شما کاهش می‌یابد. عوامل دیگری که می‌توانند در فشار خون پایین نقش داشته باشند عبارتند از:

 چه زمانی فشار خون کم تلقی می‌شود؟

دستورالعمل‌های فعلی، فشار خون طبیعی را کمتر از ۱۲۰ میلی لیتر جیوه سیستولیک (عدد بالای فشارسنج) روی ۸۰ میلی متر جیوه دیاستولیک (عدد پایین فشارسنج) تعریف می‌کند. اگر درجه فشار خون شما زیر 60/90 میلی متر جیوه باشد، پزشکان معمولاً تشخیص می‌دهند که فشار خون شما پایین است.

برخی از افراد در کل زندگی خود فشار خون پایین دارند و هیچ علائمی هم ندارند.

خطرات پایین بودن فشارخون در بارداری

به طور کلی فشار خون پایین در دوران بارداری دلیل نگرانی نیست، مگر اینکه علائمی را مشاهده کنید. افت‌های شدید ممکن است نشانه یک مشکل جدی یا حتی تهدیدی برای زندگی فرد باشد. فشار خون بسیار پایین می‌تواند منجر به افتادن، آسیب به اعضای بدن یا شوک شود. فشار خون پایین همچنین ممکن است نشانه بارداری خارج رحمی باشد، یعنی تخمک بارور شده در خارج از رحم مادر لانه گزینی می‌کند.

آیا فشار خون پایین در بارداری خطرناک است؟

تحقیقات زیادی در مورد چگونگی تاثیر فشار خون بالا در دوران بارداری بر جنین انجام شده است، اما داده‌های مربوط به تاثیر فشار خون پایین محدود است.

برخی از مطالعات نشان داده‌اند که فشار خون پایین در دوران بارداری ممکن است منجر به مشکلاتی شود، مانند تولد نوزاد مرده و یا کمبود وزن نوزاد هنگام تولد. با این حال تحقیقات دیگر نشان داده است که عوامل خطر دیگری ممکن است مسًول این نتایج باشند. برای درک تاثیر فشار خون پایین بر سلامت جنین تحقیقات بیشتری لازم است.

علائم فشار خون پایین در بارداری

علائم و نشانه‌های فشار خون پایین ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • سرگیجه
  • احساس سبکی سر، خصوصاً هنگام ایستادن یا نشستن
  • غش کردن
  • حالت تهوع
  • خستگی
  • تاری دید
  • تشنگی غیرمعمول
  • پوست سرد، نمناک و رنگ پریده
  • تنفس سریع یا کم عمق
  • عدم تمرکز

در صورت بروز هرگونه علائم فشار خون در دوران بارداری با مرکز بهداشتی خود تماس بگیرید.

تشخیص فشار خون پایین در بارداری

فشار خون پایین با یک آزمایش ساده تشخیص داده می‌شود. پزشک یا پرستار شما یک کش قابل تورم را به دور بازوی شما می‌بندند و از دستگاه اندازه گیری فشار برای محاسبه فشار خون استفاده می‌کند. این عمل می‌تواند در مطب پزشک انجام شود، اما می‌توانید خودتان نیز این دستگاه را خریداری کنید و فشار خون خود را در خانه اندازه بگیرید. اگر در طول بارداری فشار خون پایین دارید، ممکن است پزشک برای رد سایر بیماری‌ها، آزمایش‌های بیشتری توصیه کند.

درمان فشار خون پایین در بارداری

به طور کلی فشار خون پایین در بارداری نیاز به درمان ندارد. پزشکان به طور معمول داروهایی را برای مادران باردار تجویز نمی‌کنند، مگر اینکه علائم جدی، یا همراه با عوارض باشند. فشار خون شما احتمالاً در سه ماهه سوم شروع به افزایش می‌کند.

مراقبت از خود در صورت فشار خون پایین در بارداری

اگر علائم فشار خون پایین مانند سرگیجه را تجربه کردید، ممکن است موارد زیر را امتحان کنید:

  • هنگام نشستن یا دراز کشیدن از بلند شدن ناگهانی خودداری کنید.
  • برای مدت طولانی نایستید.
  • در طول روز وعده‌های غذایی کوچک بخورید.
  • حمام یا دوش خیلی گرم نگیرید.
  • آب بیشتری بنوشید.
  • لباس گشاد بپوشید.

همچنین ایده خوبی است که یک رژیم غذایی سالم داشته باشید و مکمل‌های دوران بارداری خود را به طور مرتب مصرف کنید تا از علائم فشار خون پایین جلوگیری کنید.

فشار خون بعد از زایمان

فشار خون شما باید بعد از زایمان به سطح قبل از بارداری بازگردد. متخصصان پزشکی فشار خون شما را غالباً در ساعت‌ها و روزهای پس از زایمان بررسی می‌کنند. همچنین پزشک احتمالاً فشار خون شما را در مراجعات پس از زایمان به پزشک، بررسی می‌کند.

توجه داشته باشید که در بیشتر موارد فشار خون پایین در دوران بارداری طبیعی است. معمولاً این وضعیت مورد توجه نیست، مگر اینکه علائمی داشته باشید. اگر علائم آزاردهنده فشار خون پایین دارید، به پزشک خود اطلاع دهید.

منبع: healthline

 

بیشتر بدانید:

1- نشانه ها و روش کنترل فشار خون بالا و پایین در بارداری

2- فشار خون بالا در بارداری و عوارض آن بر جنین

3- روش های درمان و جلوگیری از فشار خون بالای بارداری

4- چگونه فشار خون دوران بارداری را کنترل کنیم؟