The chronograph is started when the event is seen and stopped when it is heard. The chronograph seconds hand indicates the distance from the event on the telemetric scale. Telemeter: on account of most replica watches using a telemeter scale, best rolex replica Three different views from three different continents on the finalists in the Chronograph category at this years Grand Prix d . Audemars Piguet Replica Uk omegasphereco uk.

آیا سونوگرافی واژینال در بارداری خطرناک است؟

ممکن است در دوران بارداری به دلایل گوناگون انجام سونوگرافی واژینال برای مادر تجویز شود، در این میان برخی مادران گمان می کنند که عوارض سونوگرافی واژینال می تواند جنین آنها را در معرض خطر قرار دهد. با این حال آیا سونوگرافی واژینال در بارداری خطرناک است؟ آیا سونوگرافی واژینال برای جنین ضرر دارد؟ با ما همراه باشید تا همه چیز را در مورد سونوگرافی واژینال و خطرات آن در طی بارداری شرح دهیم.

سونوگرافی واژینال در طول بارداری

سونوگرافی برای حصول اطمینان از پیشرفت و رشد ایمن و سالم جنین در طول بارداری الزامی است. متخصصان زنان در طول 9 ماه بارداری انواع مختلفی از سونوگرافی را برای ارزیابی سلامت جنین در زنان باردار توصیه‌‌‌‌‌‌‌‌‌ می‌‌کنند که یکی از آنها سونوگرافی واژینال است. همانطور که از نام این نوع سونوگرافی پیداست، از داخل واژن انجام می‌پذیرد اما بر خلاف تصور، معمولا دردناک نیست. در این مقاله در مورد نحوه انجام این سونوگرافی، زمان انجام آن و مسایلی که در آن تشخیص داده‌‌‌‌‌‌‌‌‌ می‌شود و مسایل مربوط به آماده سازی قبل از آن‌‌‌‌‌‌‌‌‌ می‌خوانید.

سونوگرافی واژینال چیست؟

یک روش تشخیصی ایمن، غیرتهاجمی و موثر که تصاویری از لگن، تخمدان‌ها، لوله‌های فالوپ، دهانه رحم و رحم در اختیار پزشک قرار‌‌‌‌‌‌‌‌‌ می‌دهد. انجام آن در خانم باردار به پزشک کمک‌‌‌‌‌‌‌‌‌ می‌کند از سلامت جنین و پیشرفت بارداری اطمینان حاصل کند. در این روش‌‌‌‌‌‌‌‌‌ می‌توان قسمت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های مختلف بدن جنین از جمله ستون فقرات، سر و قلب جنین را اندازه گیری کرد.

سونوگرافی واژینال به کمک یک مبدل نازک و بلند انجام‌‌‌‌‌‌‌‌‌ می‌شود که وارد واژن شده و شبیه به کاوشگر است و در پوشش لاتکس یک ژل رسانا روی آن مالیده‌‌‌‌‌‌‌‌‌ می‌شود. اسکنر مورد استفاده در این نوع سونوگرافی‌‌‌‌‌‌‌‌‌ میکروفونی دارد که امواج صوتی با فرکانس بالا ارسال می‌کند. این امواج به داخل واژن ارسال شده و سپس ازمیکروفون منعکس می‌شوند و تصویری در رایانه ایجاد می‌کنند.

از دیگر اسامی سونوگرافی واژینال می‌توان به سونوگرافی ترانس واژینال، اسکن و سونوگرافی لگنی یا سونوگرافی زنان و زایمان اشاره کرد.

آیا سونوگرافی واژینال در بارداری خطرناک است، سونوگرافی واژینال چه چیزی را نشان‌‌‌‌‌‌‌‌‌ می‌دهد؟

هر تغییری در رحم مادر، تخمدان‌ها یا اعضای اطراف آن را می‌توان در سونوگرافی واژینال تشخیص داد. این نوع سونوگرافی به مشاهده هر نوع مشکل مربوط به سلامت جنین نیز کمک‌‌‌‌‌‌‌‌‌ می‌کند تا در مراحل اولیه تشخیص داده شده و درمان شود.

در موارد نادر در طول سونوگرافی می‌توان نمونه‌ای از بافت را برای ارزیابی بیشتر برداشت. در عین حال انجام همزمان هیستروسونوگرام نیز برای بررسی داخل رحم امکان پذیر است.

سونوگرافی واژینال همچنین‌‌‌‌‌‌‌‌‌ می‌تواند در تشخیص موارد زیر هم کمک کننده باشد:

- تشخیص مشکلات مربوط به عملکرد رحم

- بررسی عوارض مربوط به بارداری مانند حاملگی خارج رحمی

- بررسی عفونت یا علل دردهای لگنی

- نظارت بر رشد و سلامت جنین

- تشخیص کیست یا فیبروئید یا هرگونه ناهنجاری

- تشخیص هرگونه سقط جنین یا عوارض زایمان زودرس

هدف اصلی از سونوگرافی ترانس واژینال، ارزیابی سلامت جنین و تشخیص عوارض بارداری است. بر اساس این پارامترها، پزشک بهترین زمان برای اسکن و نحوه انجام آن را تعیین‌‌‌‌‌‌‌‌‌ می‌‌کند.

سونوگرافی ترانس واژینال در دوران بارداری چه زمانی تجویز‌‌‌‌‌‌‌‌‌ می‌‌شود؟

انجام این سونو معمولاً در مراحل اولیه بارداری و در سه ماهه اول یا شروع سه ماهه دوم توصیه می‌‌شود. انجام آن معمولا بین هفته 10 تا 14 بارداری توصیه می‌شود و در برخی شرایط پزشک ممکن است آن را زودتر یا دیرتر تجویز کند. اما اگر در سه ماهه اول انجام شود، معمولا نگرانی ها در مورد عوارض سونوگرافی واژینال در بارداری بیشتر خواهد بود.

آیا سونوگرافی واژینال در بارداری خطرناک است، سونوگرافی ترانس واژینال به چه نوع آمادگی‌هایی نیاز دارد؟

با توجه به اینکه سونوگرافی از طریق واژن است، ممکن است خانم قبل از سونو دچار اضطراب شود. می‌توان از پزشک خواست در مورد اینکه دقیقاً این سونو چطور انجام می‌شود و به چه آمادگی‌هایی نیاز دارد؟ آیا سونوگرافی واژینال در اوایل بارداری خطرناک است یا نه و ... سوال کرد تا بخشی از اضطراب مربوطه کاهش یابد.

در اینجا به چند نکته که قبل از مراجعه به سونوگرافی بهتر است بدانید اشاره‌‌‌‌‌‌‌‌‌ می‌کنیم: 

- سونوگرافی ترانس واژینال یک روش ساده، بدون خطر و بدون درد است.

- در صورت داشتن حساسیت به چیزی از جمله لاتکس و کاندوم، این موضوع را به پزشک متخصص اطلاع دهید.

- از شما خواسته می‌‌شود قبل از سونوگرافی مثانه خود را خالی کنید.

- حتی اگر متخصص سونولوژیست، سونوگرافی را انجام دهد، یک پرستار همراه شما در اتاق خواهد بود.

- سونوگرافی با قرار دادن کاوشگر داخل واژن انجام می‌شود.

 سونوگرافی ترانس واژینال چطور انجام‌‌‌‌‌‌‌‌‌ می‌شود؟

این سونو حدود 30 تا 60 دقیقه طول‌‌‌‌‌‌‌‌‌ می‌‌کشد. متخصص ممکن است در مورد سلامت، سن بارداری، داروهای مصرفی، علائم یا جراحی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های قبلی از شما سؤال کند.

- از شما خواسته می‌شود هرگونه جواهرات یا لوازم جانبی را که ممکن است در این روش اختلال ایجاد کند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، از تن در آورید.

- برای انجام سونو باید روی تخت دراز بکشید.

- مبدل نازک و بلندی را با لاتکس یا کاندوم می‌پوشانند و ژل لیز کننده‌ای را به آن‌‌‌‌‌‌‌‌‌ می‌زنند و در مهبل وارد می‌کنند.

- در ابتدا‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، ممکن است احساس ناراحتی کنید اما برای بدست آوردن تصاویر بهتر از ناحیه لگن باید مبدل را داخل واژن حرکت داد.

- پس از ثبت تصاویر‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، کاوشگر برداشته‌‌‌‌‌‌‌‌‌ می‌‌شود.

- در سونوگرافی واژینال هرگونه ناهنجاری یا مشکل را‌‌‌‌‌‌‌‌‌ می‌توان تشخیص داد.

- نتایج سونوگرافی در کمتر از 24 ساعت به شما تحویل داده‌‌‌‌‌‌‌‌‌ می‌شود و‌‌‌‌‌‌‌‌‌ می‌توانید آن را برای ارزیابی بیشتر به پزشک خود نشان دهید.

 آیا سونوگرافی واژینال در بارداری خطرناک است؟

خطرات عمده‌ای در رابطه با روش سونوگرافی ترانس واژینال وجود ندارد. با این حال‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، شرایط خاصی مانند چاقی شدید‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، مثانه پر‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، حساسیت به لاتکس و مشکلات گوارشی می‌تواند در نتایج سونوگرافی ایجاد اختلال کند. پس بهتر است در رابطه با آن پیش از انجام سونو با متخصص مشورت کنید. تنها عارضه سونوی واژینال، درد جزئی هنگام انجام سونوگرافی است. اگر در طول سونو درد شدید داشتید حتما پزشک را مطلع کنید.

به طور کلی در پاسخ به این سوال که آیا سونوگرافی واژینال در بارداری خطرناک است یا نه به شما می گوییم، سونوگرافی ترانس واژینال یک روش ساده و موثر است که در دوران بارداری نیز انجام‌‌‌‌‌‌‌‌‌ می‌شود. این روش اطلاعات کافی در مورد سلامتی جنین ارائه‌‌‌‌‌‌‌‌‌ می‌‌دهد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، که برای اطمینان از پیشرفت بارداری برای پزشک لازم است.

منبع: momjunction

 

بیشتر بدانید:

1- آنچه در مورد چگونگی انجام سونوگرافی واژینال باید بدانید

2- سونوگرافی ترانس واژینال چیست و چگونه انجام می شود؟

3- تشخیص بارداری در هفته اول با سونوگرافی واژینال

4- سونوگرافی لگن چیست؟