The chronograph is started when the event is seen and stopped when it is heard. The chronograph seconds hand indicates the distance from the event on the telemetric scale. Telemeter: on account of most replica watches using a telemeter scale, best rolex replica Three different views from three different continents on the finalists in the Chronograph category at this years Grand Prix d . Audemars Piguet Replica Uk omegasphereco uk.

سندرم تورچ چیست و علائم و درمان سندرم تورچ در بارداری چیست؟

سندرم تورچ که در متون پزشکی به صورت TORCH نوشته می شوند، ظاهراً یک بیماری به نظر می رسد اما در واقع نمودی از چند بیماری عفونی است که می تواند برای نوزاد مشکلاتی گاهاً جدی به همراه داشته باشد. در ادامه این مقاله به شما خواهیم گفت که علایم سندرم تورچ چیست و برای درمان سندرم تورچ چه راه هایی وجود دارد.

بیماری سندرم تورچ چیست؟ تورچ چیست؟

تورچ مخفف چند کلمه است. توکسوپلاسموز (T)، سایر عامل ها (O)، سرخجه (R)، سیتومگالوویروس (C)،  ویروس هرپس سیمپلکس (H) چنانچه مادر در دوران بارداری به یکی از عفونت های توکسوپلاسموز، اچ آی وی، سیفلیس، واریسلا، بیماری پنجم، سرخجه، سیتومگالوویروس و هرپس سیمپلکس که بر اساس نام لاتین به اختصار تورچ خوانده می شوند، مبتلا و ویروس از طریق خون به جنین منتقل گردد، احتمال ابتلای جنین نیز به ویروس وجود دارد. از آنجا که جنین در رحم مادر در حال رشد است، سیستم ایمنی او توانایی مقابله با این ویروس ها را نخواهد داشت. اگر بیماری در بدن باقی بماند، اندام های جنین به درستی رشد نمی کنند و ممکن است سندرم تورچ در نوزادان نیز بوجود آید.

شدت بیماری به عوامل متعددی از جمله شرایط و اینکه چقدر از رشد باقی مانده است، بستگی دارد. در نتیجه این سندرم مشکلاتی نظیر زردی به معنای رنگ زرد پوست یا داخل چشم، مشکلات شنوایی، سقط جنین و مرده زایی مورد انتظار است.

توکسوپلاسموز

توکسوپلاسموز یک بیماری نادر و ناشی از نوعی انگل است. این انگل از خوردن غذاهایی مانند گوشت نیمه پخته شده، معمولاً از طریق دهان وارد بدن می شود. مادر آلوده به ویروس می تواند عفونت را به جنین منتقل کند. نوزاد متولد شده با عفونت توکسوپلاسموز، در معرض مشکلاتی از این قبیل قرار دارد:

• آسیب مغزی

• التهاب قسمت های چشم که می تواند باعث کوری شود

• تأخیر در توانایی استفاده از عضلات (حرکتی) و در سایر مناطق رشد

• تشنج

• مایعات بیش از حد در مغز (هیدروسفالی)

برای کاهش احتمال ابتلا به توکسوپلاسموز:

از مصرف گوشت نپخته یا تخم مرغ خام خودداری کنید.

- از فضولات و مدفوع گربه دور باشید.

- از حشراتی مانند مگس ها که در اطراف مدفوع گربه بوده اند، خودداری کنید.

سایر عامل ها

ویروس اچ آی وی ، بیماری پنجم، سفلیس و واریسلا زوستر عفونت های دیگری هستند که در بروز سندرم تورچ نقش دارند.

اچ آی وی. در آمار مربوط به برخی کشورها، تقریباً تمام کودکان زیر 13 سال مبتلا به ویروس اچ آی وی، آن را از مادران خود در دوران بارداری گرفته اند. ممکن است مثبت بودن اچ آی وی نوزاد از بدو تولد به وسیله آزمایش مشخص نشود، اما بعداً، حتی بعد از 6 ماهگی قابل تشخیص و با علائمی چون تأخیر در رشد، ذات الریه یا تورم غدد لنفاوی و شکم همراه باشد. در صورت ابتلای مادر به اچ آی وی، داروهای ضد رترو ویروس می توانند شانس انتقال ویروس به کودک را کاهش دهند.

سفلیس. مادران باردار در مرحله اول یا دوم این بیماری مقاربتی (STD) در صورت عدم درمان، آن را در 75٪ از موارد به جنین خود منتقل می کنند.عامل بیماری سفلیس، باکتری است و می تواند در طول رشد جنین مشکلات جدی ایجاد کند. بسیاری از نوزادانی که قبل از تولد به آن مبتلا می شوند، مدت کوتاهی زنده می مانند یا اندکی پس از تولد جان خود را از دست می دهند. تقریبا در نیمی از موارد اطلاع نیز مرده زایی اتفاق می افتد.

بدشکلی استخوان، کم خونی، مننژیت، بثورات پوستی و مشکلات عصبی شوند که باعث کوری و ناشنوایی می شود، در نوزادان مبتلا به سفلیس مشاهده می شود. از مادران باردار باید آزمایش سیفلیس گرفته شود تا در صورت مثبت بودن آزمایش، درمان با آنتی بیوتیک صورت گیرد.

بیماری پنجم. این بیماری را پاروویروس بی 19 ایجاد می کند و به ندرت در مادران یا جنین مشاهده می شود. حدود نیمی از مادران در برابر این ویروس ایمن هستند و لذا جنین آنها به بیماری پنجم مبتلا نخواهد شد. امکان بروز کم خونی در آن دسته از نوزادانی که به این بیماری مبتلا می شوند، وجود دارد. کمتر از 5٪ از مواقع، بیماری پنجم عامل باعث سقط جنین است.

از آنجا که هیچ واکسن یا دارویی برای جلوگیری از بیماری پنجم وجود ندارد، مهم است که دستان خود را با آب و صابون بشویید و از حضور در کنار افراد بیمار خودداری کنید. اگر باردار هستید، در مورد خطرات احتمالی نظر پزشک را جویا شوید.

واریسلا. ویروس واریسلا زوستر عامل آبله مرغان و سندرم واریسلا مادرزادی در نوزادان است. احتمال انتقال واریسلا از مادر به جنین بسیار ضعیف است و حتی در صورت ابتلا به آبله مرغان در دوران بارداری، فقط 2٪ احتمال انتقال آن وجود دارد.

نوزادانی که با واریسلا مادرزادی متولد می شوند، نقص مادرزادی دارند. اگر هرگز آبله مرغان نگرفته اید و واکسینه نشده اید، باید حداقل یک ماه قبل از اقدام به بارداری، واکسن بزنید و اگر فکر می کنید در دوران بارداری در معرض آبله مرغان قرار گرفته اید، حتما موضوع را با پزشک در میان بگذارید.

سرخجه

سرخجه یا سرخک آلمانی یک بیماری مسری است که از طریق ویروس ایجاد می شود و یکی دیگر از موارد سندرم تورچ است. ابتلای به سرخجه با تب خفیف، گلودرد و بثورات پوستی همراه بوده و چنانچه مادر باردار در سه ماهه اول دچار سرخجه شود، احتمال انتقال به جنین وجود دارد. این بیماری بسیار جدی است و می تواند به سقط جنین و نارسایی های شدید مادرزادی منجر گردد.

ابتلای به سرخجه در سه ماه اول بارداری، می تواند بیشترین مشکلات را در رشد کودک ایجاد کند. به همین دلیل مهم است در صورت بروز هر گونه مشکل فوراً موضوع را به پزشک اطلاع دهید.

به دلیل تزریق واکسن سرخک-اوریون- سرخجه (MMR) ، این بیماری در کودکان نادر است. هر ساله فقط حدود 30 تا 60 مورد نوزاد متولد با این بیماری یا کمتر گزارش می شود.

هیچ درمانی برای سندرم سرخجه مادرزادی وجود ندارد، بنابراین پیشگیری مهم است. اگر به فکر باردار شدن هستید و قبلاً واکسن MMR دریافت نکرده اید ، باید حداقل 28 روز قبل از بارداری آن را انجام دهید.

سیتومگالوویروس

سیتومگالوویروس که با نام CMV نیز شناخته می شود، عفونتی در گروه ویروس تبخال است و تخمین زده می شود که 50٪ بزرگسالان تا 30 سالگی به آن مبتلا هستند و یکی دیگر از بیماری های سندرم تورچ است. هیچ درمانی برای CMV وجود ندارد اما خود به خود خیلی سریع بهتر می شود و اگر باردار نباشید مشکلات جدی ایجاد نمی کند. اگر باردار هستید، می توانید آن را به فرزند متولد نشده خود منتقل کنید. در حقیقت ، CMV شایع ترین عفونت ویروسی است که در یک مورد از 150 نوزاد متولد شده، مشاهده می شود. از هر 5 نوزادی که با CMV مادرزادی متولد می شوند، تقریباً 1 نفر بیمار شده یا نشانه های بلند مدت ناشی از آن را بروز می دهد. این نشانه ها عبارتند از:

کاهش شنوایی و بینایی

• زردی

• وزن کم هنگام تولد

• مشکلات ریه

• تشنج

• ضعف عضلانی

• ناتوانی های ذهنی

هرپس سیمپلکس

هرپس نیز مانند CMV ، یک عفونت مادام العمر است اما می تواند به مدت زمان طولانی غیرفعال بماند. این عفونت ویروسی بسیار رایج است و بیشتر از 50٪ از افراد قبل از رسیدن به دهه 20 عمر به این بیماری مبتلا می شوند.

دو نوع تبخال وجود دارد: اچ اس وی-1 که می تواند تاول هایی در اطراف دهان ایجاد کند و به دستگاه تناسلی نیز منتقل شود. اچ اس وی-2 یک بیماری مقاربتی است که باعث تبخال دستگاه تناسلی و ایجاد تاول یا زخم باز در دستگاه تناسلی یا مقعد و نیز تبخال دهانی می شود.

تبخال به چند روش به کودک منتقل می شود:

• ویروس در رحم مادر به جنین انتقال می یابد که بسیار نادر است.

• ممکن است مادر هنگام زایمان تبخال دستگاه تناسلی داشته باشد که این رایج ترین راه آلوده شدن نوزادان است.

• کودک در نوزادی به همچنین می توانند به تبخال مبتلا می شود.

بزرگترین خطر برای جنین این است که مادر برای اولین بار در دوران بارداری به تبخال مبتلا شود. زیرا در طی اولین ابتلا، ذرات بیشتری از ویروس و به مدت طولانی تر وجود خواهند داشت. آنتی بادی های بدن نیز برای مقابله با ویروس، در مواجهه اول کمتر هستند.

اگر مادر در اواخر بارداری به تبخال مبتلا شود، احتمال انتقال آن به کودک بیشتر است. می توانید در مورد نگرانی های خود در رابطه با ابتلا به سندرم تورچ با پزشک صحبت کنید. اگر هنگام زایمان ویروس فعال در بدن مادر وجود داشته باشد، لازم است که با رعایت اقدامات احتیاطی، زایمان به روش سزارین انجام شود.

 مطالعه بیشتر:

هرپس در بارداری چیست و علائم و درمان آن چگونه است؟

عفونت مادرزادی سیتومگالوویروس و شیوه­ های انتقال این عفونت

بیماری توکسوپلاسموز در بارداری چیست و چه علائم و درمانی دارد؟

سرخجه در بارداری،علائم سرخجه و خطرات سرخجه در بارداری چیست؟

?پرسش و پاسخ های سندرم تورچ

آیا ابتلا به آبله مرغان در بارداری خطرناک است؟

بله. نوزادانی که با آبله مرغان مادرزادی متولد می شوند، نقص مادرزادی دارند. اگر هرگز آبله مرغان نگرفته اید و واکسینه نشده اید، باید حداقل یک ماه قبل از اقدام به بارداری، واکسن بزنید و اگر فکر می کنید در دوران بارداری در معرض آبله مرغان قرار گرفته اید، حتما موضوع را با پزشک در میان بگذارید.

آیا ابتلا به سرخجه در باردری خطرناک است؟

سرخجه یا سرخک آلمانی یک بیماری مسری است که از طریق ویروس ایجاد می شود و یکی دیگر از موارد سندرم تورچ است. ابتلای به سرخجه با تب خفیف، گلودرد و بثورات پوستی همراه بوده و چنانچه مادر باردار در سه ماهه اول دچار سرخجه شود، احتمال انتقال به جنین وجود دارد. این بیماری بسیار جدی است و می تواند به سقط جنین و نارسایی های شدید مادرزادی منجر گردد.

آیا ابتلای مادر به سیفلیس در بارداری خطرناک است؟

عامل بیماری سفلیس، باکتری است و می تواند در طول رشد جنین مشکلات جدی ایجاد کند. بسیاری از نوزادانی که قبل از تولد به آن مبتلا می شوند، مدت کوتاهی زنده می مانند یا اندکی پس از تولد جان خود را از دست می دهند. تقریبا در نیمی از موارد اطلاع نیز مرده زایی اتفاق می افتد.

آیا ابتلای مادر به توکسوپلاسموز در بارداری خطرناک است؟

توکسوپلاسموز یک بیماری نادر و ناشی از نوعی انگل است. این انگل از خوردن غذاهایی مانند گوشت نیمه پخته شده، معمولاً از طریق دهان وارد بدن می شود. مادر آلوده به ویروس می تواند عفونت را به جنین منتقل کند. نوزاد متولد شده با عفونت توکسوپلاسموز، در معرض مشکلاتی از قبیل آسیب مغزی، التهاب قسمت های چشم که می تواند باعث کوری شود، تأخیر در توانایی استفاده از عضلات (حرکتی) و در سایر مناطق رشد، تشنج، مایعات بیش از حد در مغز (هیدروسفالی) قرار دارد.

منبع: webmd