The chronograph is started when the event is seen and stopped when it is heard. The chronograph seconds hand indicates the distance from the event on the telemetric scale. Telemeter: on account of most replica watches using a telemeter scale, best rolex replica Three different views from three different continents on the finalists in the Chronograph category at this years Grand Prix d . Audemars Piguet Replica Uk omegasphereco uk.

آکنه کیستیک چیست و آکنه کیستیک چگونه تشخیص داده می شود؟

آکنه کیستیک جدی ترین نوع آکنه است و زمانی ایجاد می شود که کیست در اعماق زیر پوست شما ایجاد شود. این مشکل می تواند ناشی از ترکیبی از باکتری ها، چربی و سلول های خشک پوست باشد که در منافذ پوست شما به دام افتاده اند. اگرچه هر کسی ممکن است به آکنه مبتلا شود، اما آکنه کیستیک در افرادی که پوست چرب دارند، ایجاد می شود. این مشکل همچنین در نوجوانان، بانوان و افراد مسن با عدم تعادل هورمونی شایع تر است. معمولا آکنه کیستیک با افزایش سن بهبود پیدا می کند. با این حال، برآمدگی های سرسخت و دردناک آن به خودی خود از بین نمی روند. اگر مشکوک به آکنه کیستیک هستید، متخصص پوست بهترین خط دفاعی شما است. زیرا این پزشکان می توانند داروهای لازم را برای کمک به پاکسازی پوست شما تجویز کنند.به خواندن این مقاله ادامه دهید تا یاد بگیرید که چگونه آکنه کیستیک را شناسایی کرده و گزینه های درمانی خود را انتخاب کنید.

آکنه کیستیک چگونه تشخیص  داده می شود؟

جدا از اینکه جدی ترین شکل آکنه است، آکنه کیستیک از نظر اندازه نیز بزرگ ترین نوع آکنه بوده و همچنین در داخل پوست عمیق تر است. به نظر می رسد همه انواع دیگر آکنه در بالای سطح پوست قرار دارند. آکنه کیستیک اغلب شبیه جوش روی پوست است. سایر ویژگی های شناسایی این مشکل پوستی عبارتند از:

• کیست بزرگ پر از چرک،

• برآمدگی سفید بزرگ،

• سرخی و قرمزی ضایعات،

• جوش هایی که در لمس حساس یا دردناک هستند،

کیست های آکنه بیشتر در صورت افراد دیده می شوند. اما در قفسه سینه، گردن، کمر و بازوها نیز رایج هستند. آکنه کیستیک حتی ممکن است روی شانه ها و پشت گوش نیز ایجاد شود.

آکنه کیستیک چگونه درمان می شود؟

به دلیل شدت آکنه کیستیک، درمان های بدون نسخه (OTC) برای برطرف ساختن این نوع آکنه به اندازه کافی قوی نیستند. این بدان معناست که برای داروهای تجویزی باید به متخصص پوست مراجعه کنید. بسته به نوع درمان مورد استفاده، ممکن است روند بهبودی و کسب نتیجه حتی تا هشت هفته هم به چشم نخورد. برای درمان آکنه کیستیک، در مورد روش های زیر با پزشک خود صحبت کنید. همچنین در برخی موارد درمان های ترکیبی لازم هستند.

ایزوترتینوئین

ایزوترتینوئین (آکوتان)، یک داروی تجویزی قدرتمند است که به عنوان موثرترین اقدام درمانی برای آکنه کیستیک در نظر گرفته می شود. این دارو از فرم قوی ویتامین A مشتق شده است که باید هر روز به شکل قرص مصرف شود.

حدود 85 درصد از افرادی که آکوتان را مصرف می کنند، طی چهار تا شش ماه بهبود می یابند. البته با وجود اثربخشی بالا، برخی از خطرات جدی مرتبط با ایزوترتینوئین وجود دارد. بنابراین اگر هر یک از موارد زیر را در حین مصرف این دارو تجربه کردید باید با پزشک خود صحبت کنید:

• اختلالات خلقی و یا تشدید مشکلات قبلی در خلق و خو،

بیماری التهابی روده،

• سردردهای مداوم یا خونریزی از بینی،

• کبودی،

• التهاب پوست،

• خون در ادرار شما،

• درد عضلات و مفاصل،

آنتی بیوتیک های خوراکی

اگر آکنه کیستیک ناحیه وسیعی از پوست شما را بپوشاند، برای درمان آن ممکن است لازم باشد تا آنتی بیوتیک های خوراکی مورد استفاده قرار بگیرند. این داروها با کاهش باکتری ها و التهابی که می توانند در تشکیل آکنه کیستیک نقش داشته باشند، کار می کنند. با این حال، آنتی بیوتیک ها چربی اضافی و سلول های مرده پوست را کاهش نمی دهند.

به دلیل نگرانی در مورد مقاومت باکتریایی، آنتی بیوتیک ها فقط باید در کوتاه مدت استفاده شوند. اگر آنتی بیوتیک ها مؤثر نباشند، پزشک احتمالاً مصرف ایزوترتینوئین را به شما توصیه می کند. عوارض جانبی احتمالی آنتی بیوتیک های خوراکی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

• درد شکم،

• اسهال،

• حالت تهوع،

• حساسیت به نور خورشید،

• استفراغ،

رتینوئیدهای موضعی

رتینوئیدهای موضعی نیز از ویتامین A مشتق شده اند. با این حال، این داروها قدرت ایزوترتینوئین را ندارند. رتینوئیدهای موضعی با جدا کردن فولیکول های مو برای از بین بردن و جلوگیری از آکنه شدید عمل می کنند. رتینوئیدها گاهی اوقات همراه با آنتی بیوتیک های موضعی استفاده می شوند تا اثربخشی بیشتری داشته باشند. رتینوئیدهای موضعی را می توان به صورت روزانه و به شکل کرم، ژل و لوسیون استفاده کرد.

در حالی که یک رتینوئید بدون نسخه (آداپالن) در حال حاضر در دسترس است، آکنه کیستیک معمولاً فقط به فرمول ‌های تجویزی قوی تر پاسخ می ‌دهد.این داروها شامل موارد زیر هستند:

• داروی Avage

• آویتا (Avita)،

• دیفرین (Differin)،

• داروی رتین آ (Retin-A)،

• تازوراک (Tazorac)،

استفاده از رتینوئیدهای موضعی می تواند پوست شما را قرمز کند و همچنین ممکن است باعث پوسته پوسته شدن آن شود. این عوارض جانبی معمولاً موقتی هستند، زیرا پوست شما به دارو عادت می کند. رتینوئیدها همچنین می توانند شما را مستعد آفتاب سوختگی کنند، بنابراین در حین درمان با این داروها، حتما از کرم ضد آفتاب استفاده کنید.

اسپیرونولاکتون

اسپیرونولاکتون (آلداکتون) یکی دیگر از داروهای تجویزی ممکن برای درمان آکنه کیستیک است. به طور سنتی، این دارو به عنوان یک دیورتیک (ادرارآور) برای کمک به درمان ادم و فشار خون بالا استفاده می شود. از نظر آکنه، این دارو می تواند با مدیریت سطوح آندروژن اضافی که می توانند به آکنه التهابی دامن بزنند، کار کند. این دارو معمولاً فقط در بانوان مبتلا به آکنه در خط فک یا پایین صورت مؤثر است.

اسپیرونولاکتون ممکن است باعث نقص مادرزادی در جنین شود، بنابراین اگر قصد بارداری دارید نباید آن را مصرف کنید. افراد مبتلا به بیماری کلیوی نیز نباید از این دارو استفاده کنند. محققان در یک مطالعه در سال 2012 دریافتند که دوزهای 50 تا 100 میلی گرم از اسپیرونولاکتون در روز بهترین عملکرد را دارند. با این حال، مصرف بیش از 200 میلی گرم در روز غیرمعمول نیست. این میزان دوز همچنین خطر عوارض جانبی را کاهش می دهد، عوارضی مانند:

درد سینه ها و حساسیت آن ها به لمس،

سرگیجه،

• خستگی،

• سردرد،

• بالا رفتن پتاسیم خون (هیپرکالمی)،

بی نظمی قاعدگی،

داروهای جلوگیری از بارداری خوراکی

داروهای جلوگیری از بارداری خوراکی یک گزینه مناسب برای آکنه کیستیک در برخی از بانوان هستند. این روش به ویژه در صورتی موثر است که در طول نوسانات هورمونی مربوط به چرخه قاعدگی خود دچار آکنه کیستیک شوید. قرص های جلوگیری از بارداری حاوی استروژن هستند که می تواند به تنظیم سطح کلی هورمون و احتمالا کاهش آکنه کمک کند.

با این حال، داروهای جلوگیری از بارداری خوراکی برای همه مناسب نیستند. اگر سیگار می کشید، سابقه تشکیل لخته خون در عروق دارید یا می خواهید باردار شوید، ممکن است این داروها برای شما مناسب نباشند.

آیا جای آکنه کیستیک روی پوست باقی می ماند؟

از بین انواع آکنه، آکنه کیستیک بیشترین احتمال ایجاد اسکار (جای جوش) را دارد. با دستکاری نکردن کیست ها می توانید خطر ایجاد جای زخم را کاهش دهید. این بدان معنی است که شما هرگز نمی توانید کیست را فشار داده یا بکنید. به علاوه کندن یا فشار دادن این نوع آکنه می تواند باعث گسترش عفونت شود.

اگرچه در وهله اول بهتر است از ایجاد اسکار ناشی از آکنه جلوگیری کنید، اما برخی از درمان‌ ها نیز وجود دارند که می ‌توانید آن ها را برای کمرنگ کردن جای جوش‌ ها امتحان کنید. با این حال، مهم است که ابتدا آکنه فعال را درمان کرده و سپس بعد از کنترل آکنه، جای زخم ها را برطرف کنید. این درمان ها شامل موارد زیر هستند:

• لایه برداری شیمیایی،

درم ابریژن توسط متخصص پوست،

• لایه برداری با لیزر توسط متخصص پوست،

نکات عمومی مراقبت از پوست

مراقبت از پوست بهترین راه برای جلوگیری از آکنه کیستیک است.

هدف:

• روزی یک بار و به صورت ارجح شب ها صورت خود را بشویید. از پاک ‌کننده‌ ای استفاده کنید که کثیفی و روغن اضافی پوست را از بین می‌ برد، اما بیش از حد زبر یا خشک ‌کننده نیست. اسکراب ها می توانند آکنه های التهابی موجود را تحریک کرده و آن ها را بدتر کنند.

• از ور رفتن با پوست خود اجتناب كنيد و جوش های موجود را فشار ندهید. حتی انواع کمتر شدید آکنه در صورت تحریک می تواند منجر به ایجاد آکنه کیستیک شود.

• محصولات آرایشی را انتخاب کنید که دارای برچسب «غیر کومدوژنیک» و «بدون روغن» هستند. این محصولات کمتر احتمال دارد که منافذ پوست شما را مسدود کنند.

• هرگز با آرایش به رختخواب نروید.

• هر روز از ضد آفتاب استفاده کنید. این کار به جلوگیری از آفتاب سوختگی ناشی از داروهای آکنه که ممکن است شما را نسبت به قرار گرفتن در معرض آفتاب حساس کنند و همچنین سرطان پوست کمک می کند. برای جلوگیری از مسدود شدن منافذ پوست، ضد آفتاب بدون روغن بخرید.

برخی از تغییرات سبک زندگی که در زیر به آن ها اشاره شده است نیز می تواند بر سلامت کلی پوست شما تأثیر بگذارد و آکنه کیستیک را کاهش دهد:

• سعی کنید راه هایی برای کاهش استرس های غیرضروری در زندگی خود بیابید. استرس با بروز آکنه مرتبط است.

• از غذاهایی که سطح گلیسمی بالایی دارند خودداری کنید. این غذاها شامل نان سفید، پاستا و برنج و همچنین خوراکی های شیرین هستند.

• صورت و بدن خود را بعد از ورزش بشویید تا چربی و باکتری ها از بین بروند.

چه زمانی باید برای آکنه کیستیک به متخصص پوست مراجعه کنیم؟

در بیشتر موارد برای رفع آکنه کیستیک، باید به متخصص پوست مراجعه کنید. چه یک داروی تجویزی چه روش های تهاجمی تر مانند جراحی، در هر حال متخصص پوست بهترین پزشک برای شما است. درمان آکنه کیستیک در خانه بسیار دشوار است. خصوصا اینکه می تواند منجر به جای زخم قابل توجهی شود.علاوه بر درمان های پزشکی، متخصص پوست می تواند به شما در جلوگیری از موارد تکرار شونده آکنه نیز کمک کند. به خاطر داشته باشید که در هر رژیم جدید مراقبت از پوست ممکن است چندین ماه طول بکشد تا نتایج قابل توجهی را مشاهده کنید. دستکاری نکردن آکنه کیستیک نیز می تواند به جلوگیری از عود آن ها کمک کند.

مطالعه بیشتر:

از بین بردن جوش در دوران بارداری با درمان خانگی

جوش زدن در دوران بارداری نشانه چه جنسیتی است

علت جوش صورت در بارداری و راه های رفع جوش چیست

درم ابریژن چیست و درم ابریژن توسط چه کسی انجام می شود؟

?پرسش و پاسخ های آکنه کیستیک

چه زمانی برای درمان آکنه کیستیک می توانیم قرص ضد بارداری بخوریم؟

داروهای جلوگیری از بارداری خوراکی یک گزینه مناسب برای آکنه کیستیک در برخی از بانوان هستند. این روش به ویژه در صورتی موثر است که در طول نوسانات هورمونی مربوط به چرخه قاعدگی خود دچار آکنه کیستیک شوید.

بهترین دارو برای درمان آکنه کیستیک چیست؟

ایزوترتینوئین (آکوتان)، یک داروی تجویزی قدرتمند است که به عنوان موثرترین اقدام درمانی برای آکنه کیستیک در نظر گرفته می شود. این دارو از فرم قوی ویتامین A مشتق شده است که باید هر روز به شکل قرص مصرف شود.

چرا نباید آکنه کیستیک را دستکاری کنیم؟

با دستکاری نکردن کیست ها می توانید خطر ایجاد جای زخم را کاهش دهید. این بدان معنی است که شما هرگز نمی توانید کیست را فشار داده یا بکنید. به علاوه کندن یا فشار دادن این نوع آکنه می تواند باعث گسترش عفونت شود.

آیا جای آکنه کیستیک روی پوست باقی می ماند؟

از بین انواع آکنه، آکنه کیستیک بیشترین احتمال ایجاد اسکار (جای جوش) را دارد. با دستکاری نکردن کیست ها می توانید خطر ایجاد جای زخم را کاهش دهید.

منبع: healthline