The chronograph is started when the event is seen and stopped when it is heard. The chronograph seconds hand indicates the distance from the event on the telemetric scale. Telemeter: on account of most replica watches using a telemeter scale, best rolex replica Three different views from three different continents on the finalists in the Chronograph category at this years Grand Prix d . Audemars Piguet Replica Uk omegasphereco uk.

خطرات فست فود در بارداری برای مادر و جنین چیست؟

شاید برای شما هیچ چیز خوشمزه تر از فست فودهای رنگارنگ نباشد. در دوران بارداری تمایل به خوردن غذاهای چرب و فست فودهای مختلف افزایش می باید ولی با این حال باید به منظور حفظ سلامت خود و جنینتان روند افزایش وزن خود را مدیریت کنید. در واقع بارداری دورانی است که در آن بیش از هر زمان دیگر باید نسبت به سالم بودن رژیم غذایی خود احتیاط کنید. در این متن به شرح خطرات فست فود در بارداری، و دلایلی برای کاهش مصرف فست فود در این دوران  پرداخته می شود که با مطالعه آن می توانید اطلاعات خود را در این زمینه افزایش دهید.

عوارض خوردن فست فود در بارداری چیست؟

شما در دوران بارداری به منظور رسیدن به افزایش وزن مطلوب و اطمینان از روند مناسب رشد و تکامل مغز، استخوان ها، اندام ها و سیستم ایمنی جنین به مقدار کافی از مواد مغذی نیاز دارید.

فست فودها از ارزش غذایی بسیار اندکی برخوردار بوده و قادر به تامین مواد مغذی مورد نیاز شما در بارداری نیستند. بنابراین زیاده روی در مصرف فست فود باعث جایگزین شدن آنها با وعده های اصلی غذا و در نتیجه عدم دریافت مواد مغذی مورد نیاز جنین و خودتان در بارداری می شود.  

در ادامه به خطرات فست فود در بارداری و مضرات آن بر سلامت مادر و جنین پرداخته می شود:

1- ایجاد علاقه به مصرف غذاهای پرچرب در کودک: از جمله مضرات فست فود در بارداری تاثیر بر تمایلات غذایی کودکان در آینده است. نتایج حاصل از مطالعه ای که گزارش نهایی آن در مجله Frontiers in Endocrinology منتشر شد نشان داد که رژیم غذایی مادر چگونه می تواند بر تمایلات غذایی کودک تاثیر بگذارد. این مطالعه که بر روی موش های باردار انجام شد نشان داد موش هایی که در دوران بارداری خود با رژیم غذایی پرچرب تغذیه شدند نوزادان سنگین وزن تری داشتند که مصرف غذاهای چرب را به رژیم غذایی معمولی ترجیح می دادند. در واقع رژیم غذایی پرچرب در بارداری با ایجاد تغییراتی در ساختار مغز بچه موش ها باعث گرایش شدید آنها به مصرف غذاهای پرچرب در دوران بلوغ شد. ولی با این حال تغذیه موش های باردار با یک رژیم غذایی متعادل میل کمتری را برای مصرف غذاهای پرچرب در بچه موش ها ایجاد کرد.

2- افزایش خطر ابتلا به آلرژی: مصرف بیش از حد شکر در رژیم غذایی دوران بارداری می تواند منجر به بروز آسم و آلرژی در کودک شود. بر اساس نتایج حاصل از مطالعه ای که در مجله اروپایی Respiratory  منتشر شد آن دسته از کودکانی که مادران آنها در دوران بارداری خود از قندهای افزوده به شکل های مختلف ساکارز، شربت ذرت با فروکتوز بالا، آب میوه یا عسل به مقدار فراوان در رژیم غذایی خود استفاده می کنند در سنین 7 و 9 سالگی در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به آسم و آلرژی قرار دارند.

3- افزایش احتمال ناهنجاری های ژنتیکی: حاصل مطالعه ای که بر روی موش های باردار انجام شد نشان داد که پیروی از رژیم های غذایی پرچرب و شیرین توسط مادر در دوران بارداری باعث ایجاد اختلال در مسیر سیگنالینگ انسولین محیطی و در نتیجه اختلال در عملکرد میتوکندری شود. این اختلال در عملکرد میتوکندری ها ناشی از مصرف غذای پرچرب می تواند از طریق کدهای ژنتیکی تا سه نسل بعد به فرزندان دختر منتقل شود. 

4- افزایش دریافت آکریلامید در بدن: آکریلامید یک ترکیب شیمیایی است که در طی فرآیند سرخ شدن با حرارت بالا در مواد غذایی تشکیل می شود. سیب زمینی سرخ شده، انواع چیبس های سیب زمینی و سایر فست فود سرخ شده حاوی بیشترین غلظت آکریلامید می باشند. حاصل تحقیقات دانشمندان نشان داده است که دریافت سطوح بالای آکریلامید می تواند منجر به بروز عوارض عدیده ای از جمله کوچک شدن دور سر نوزاد و وزن کم نوزادان در هنگام تولد شود.

5- چاقی و افزایش وزن زیاد در بارداری: از مهمترین خطرات فست فود در بارداری چاقی و عوارض ناشی از آن است. مصرف بی رویه فست فود فاقد ارزش غذایی در بارداری می تواند منجر به وزن گیری بیش از اندازه مادر در دوران بارداری شده و مادر و جنین را در معرض عوارض مختلفی از جمله پره اکلامپسی، بزرگ بودن جثه جنین یا ماکروزومی، زایمان زودرس، دیابت حاملگی، آپنه خواب، افزایش خطر ابتلا به نواقص مادرزادی، سقط جنین و حتی خطر مرگ و میر قرار دهد.

6- فست فود فاقد ارزش غذایی: بسیاری از مواد غذایی که در زمره فست فود قرار می گیرند حاوی مقادیر زیادی از شکر، نمک، چربی و کلسترول هستند که باید از مصرف زیاد آنها در دوران بارداری پرهیز کرد.

7- ابتلا به مشکلات گوارشی: مصرف بیش از حد مواد غذایی سرخ شده باعث ایجاد ناراحتی معده شده و به این ترتیب زمینه را برای ابتلا به مشکلات دیگری مانند گاز، نفخ و سوء هاضمه فراهم می کند. از سویی دیگر بسیاری از فست فود فاقد فیبرهای غذایی هستند در حالیکه مصرف فیبر برای اطمینان از عملکرد مناسب روده ها بسیار ضروری است.

8- ابتلا به دیابت بارداری: شاید عجیب باشد اما از جمله خطرات فست فود در بارداری ابتلا به دیابت بارداری است. فست فود اغلب دارای مقادیر سرشاری از قند و کالری می باشند. حاصل مطالعات محققان نشان داده است که مصرف بی رویه فست فود در بارداری با افزایش خطر ابتلا به دیابت بارداری در مادران همراه است.

منبع: momjunction

 

بیشتر بدانید:

1- آیا فست فود برای زن باردار ضرر دارد؟

2- آیا خوردن پیتزا در دوران بارداری مضر است؟

3- آیا پرخوری مادر در بارداری و بیماری های قلبی در جنین مرتبط است؟

4- پلی فاژی یا پرخوری بیمارگونه چیست و راه های درمان آن چیست؟