The chronograph is started when the event is seen and stopped when it is heard. The chronograph seconds hand indicates the distance from the event on the telemetric scale. Telemeter: on account of most replica watches using a telemeter scale, best rolex replica Three different views from three different continents on the finalists in the Chronograph category at this years Grand Prix d . Audemars Piguet Replica Uk omegasphereco uk.

لخته خون قاعدگی وچه زمانی لخته خون قاعدگی طبیعی است؟

اکثر زنان در مقطعی از زندگی خود لخته خون قاعدگی را دفع می کنند.لخته خون قاعدگی لکه های ژله مانند خون، بافت و خون منعقد شده هستند که در دوران قاعدگی از رحم خارج می شوند. آنها شبیه توت فرنگی پخته یا تکه های میوه هستند و رنگ آنها از قرمز روشن تا تیره متفاوت است. در ادامه این متن برای شما شرح می دهیم که آیا لخته خون قاعدگی طبیعی است یا باید با متخصص مشورت کنیم؟

چه زمانی لخته خون قاعدگی طبیعی است؟

اگر لخته ها کوچک و فقط گاه به گاه هستند، معمولاً جای نگرانی نیست. برخلاف لخته های ایجاد شده در رگ های شما، لخته های قاعدگی به خودی خود خطرناک نیستند. لخته های طبیعی دارای مشخصات زیر هستند:

• کوچکتر از کف دست هستند

• فقط گاهی اوقات، معمولاً در اوایل چرخه قاعدگی رخ می دهد

• به رنگ قرمز روشن یا تیره به نظر می رسند

چه زمانی لخته خون قاعدگی غیرطبیعی هستند؟

عبور منظم لخته های بزرگ در دوران قاعدگی می تواند نشان دهنده یک مشکل پزشکی باشد که نیاز به بررسی دارد. لخته های غیرطبیعی بزرگتر از یک کف دست هستند و بیشتر اتفاق می افتند.

چه زمانی باید برای لخته خون قاعدگی به پزشک مراجعه کنیم؟

در صورت خونریزی شدید قاعدگی یا دفع لخته های بزرگتر از حد طبیعی به پزشک مراجعه کنید. اگر ناچار به تعویض تامپون یا پد قاعدگی خود هر دو ساعت یکبار یا کمتر، به مدت چند ساعت هستید، خونریزی قاعدگی سنگین تلقی می شود. همچنین اگر دچار لخته هستید و فکر می کنید ممکن است باردار باشید، باید فوراً به دنبال کمک پزشکی باشید. این می تواند نشانه سقط جنین باشد.

علت لخته خون قاعدگی چیست؟

اکثر زنان در سنین باروری هر 28 تا 35 روز پوشش داخلی رحم خود را از دست می دهند. آندومتر را پوشش داخلی رحم نیز می نامند. آندومتر در طول ماه در واکنش به هورمون زنانه، استروژن ضخیم می شود. هدف آن حمایت از تخمک بارور است. اگر بارداری اتفاق نیفتد، سایر رویدادهای هورمونی نشان می دهند که لایه آندومتر از بین می رود. این روند قاعدگی نامیده می شود که به عنوان عادت ماهانه نیز شناخته می شود.

هنگامی که این لایه از بین می رود، با موارد زیر مخلوط می شود:

• خون

• محصولات جانبی خون

• مخاط

• بافت

سپس این مخلوط از طریق دهانه رحم و از مهبل از رحم خارج می شود. دهانه رحم ورودی رحم است.

بعد از ریزش لایه داخلی رحم، این لایه در انتهای رحم جمع می شود و منتظر انقباض دهانه رحم و بیرون راندن محتویات آن است. برای کمک به تجزیه این خون و بافت ضخیم، بدن مواد ضد انعقاد را آزاد می کند تا مواد را کوچک کرده و راحت تر عبور کند. با این حال، هنگامی که جریان خون از توانایی بدن برای تولید ماده ضد انعقاد بیشتر می شود، لخته های قاعدگی آزاد می شوند.

لخته خون قاعدگی بیشتر در روزهایی که خونریزی شدید جریان دارد، شایع است. برای بسیاری از زنان با خونریزی عادی، روزهای خونریزی سنگین معمولاً در ابتدای دوره قاعدگی رخ می دهد و کوتاه مدت است. اگر خونریزی قاعدگی 4 تا 5 روز طول بکشد و به اندازه 2 تا 3 قاشق غذاخوری یا کمتر خون جریان یابد، قاعدگی شما طبیعی تلقی می شود.

برای زنانی که خونریزی شدیدتری دارند، خونریزی زیاد و تشکیل لخته می تواند طولانی شود. خونریزی قاعدگی یک سوم زنان به قدری سنگین است که هر ساعت باید پد یا تامپون خود را تعویض کنند.

دلایل اصلی لخته شدن خون قاعدگی چیست؟

عوامل فیزیکی و هورمونی می توانند بر چرخه قاعدگی شما تأثیر گذاشته و جریان شدید خونریزی را ایجاد کنند. جریان های شدید شانس ابتلا به لخته های قاعدگی را افزایش می دهد.

انسداد رحم

بیماری یا وضعیتی که رحم را بزرگ کرده یا پر می کند می تواند فشار بیشتری به دیواره رحم وارد کند. این می تواند خونریزی قاعدگی و لخته شدن خون را افزایش دهد. انسداد همچنین می تواند توانایی انقباض رحم را مختل کند. وقتی رحم به طور صحیح منقبض نمی شود، خون می تواند در داخل حفره رحم جمع شده و بسته شود و به صورت لخته هایی درآید که بعداً دفع می شوند. انسداد رحم می تواند ناشی از موارد زیر باشد:

• فیبروم

• آندومتریوز

• آدنومیوز

• تومورهای سرطانی

فیبروم

فیبرومها معمولاً تومورهای غیر سرطانی و عضلانی هستند که در دیواره رحم رشد می کنند. علاوه بر خونریزی شدید قاعدگی، آنها همچنین می توانند موارد زیر را ایجاد کنند:

• خونریزی قاعدگی نامنظم

• کمر درد

درد هنگام رابطه جنسی

• شکم بیرون زده

• مشکلات باروری

تا 80 درصد زنان در سن 50 سالگی دچار فیبروم می شوند. علت آن ناشناخته است، اما ژنتیک و هورمون های زنانه استروژن و پروژسترون احتمالاً در رشد آنها نقش دارند.

آندومتریوز

آندومتریوز وضعیتی است که در آن سلول هایی شبیه به پوشش رحم که سلولهای آندومتر نامیده می شوند، خارج از رحم رشد کرده و وارد دستگاه تناسلی می شوند. این وضعیت در دوران قاعدگی، می تواند موارد زیر را ایجاد کند:

• قاعدگی های دردناک و گرفتگی

• تهوع، استفراغ و اسهال در زمان پریود

• ناراحتی در هنگام رابطه جنسی

• ناباروری

درد لگن

• خونریزی غیرطبیعی، که ممکن است شامل لخته شدن باشد یا نباشد

علت دقیق آندومتریوز مشخص نیست، اگرچه تصور می شود که وراثت، هورمون ها و جراحی های قبلی لگن در ایجاد آن نقش داشته باشند.

آدنومیوز

آدنومیوز زمانی رخ می دهد که مخاط رحم به دلایل نامعلوم به داخل دیواره رحم رشد می کند. این امر باعث بزرگ شدن و ضخیم شدن رحم می شود. علاوه بر خونریزی طولانی مدت و شدید، این بیماری شایع می تواند باعث شود رحم دو تا سه برابر اندازه طبیعی خود رشد کند.

سرطان

اگرچه تومورهای سرطانی رحم و دهانه رحم نادر هستند، اما می توانند منجر به خونریزی شدید قاعدگی شوند.

عدم تعادل هورمونی

برای رشد و ضخامت مناسب، پوشش رحم به تعادل استروژن و پروژسترون وابسته است. اگر یکی از آنها زیاد یا خیلی کم باشد، ممکن است خونریزی شدید قاعدگی پدید آید. برخی از مواردی که می توانند باعث عدم تعادل هورمونی شوند عبارتند از:

• پیش یائسگی

• یائسگی

• فشار

• افزایش یا کاهش وزن قابل توجه

علامت اصلی عدم تعادل هورمونی قاعدگی نامنظم است. به عنوان مثال، پریودهای شما ممکن است دیرتر یا بیشتر از حد معمول باشد یا ممکن است آنها را به طور کامل از دست بدهید.

سقط جنین

بر اساس مطالعات، نیمی از بارداری ها به سقط جنین ختم می شود. بسیاری از این از دست دادن بارداری قبل از آنکه یک زن از باردار شدن خود آگاه شود رخ می دهد. هنگامی که بارداری در مراحل اولیه از بین می رود، می تواند منجر به خونریزی شدید، گرفتگی و لخته شدن شود.

بیماری فون ویلبراند

جریان شدید قاعدگی و دفع زیاد لخته خون قاعدگی نیز می تواند ناشی از بیماری فون ویلبراند (VWD) باشد. اگرچه این یک بیماری نادر است، بین 5 تا 24 درصد از زنان مبتلا به خونریزی شدید قاعدگی تحت تأثیر آن قرار می گیرند.

اگر قاعدگی شما سنگین باشد بیماری فون ویلبراند می تواند دلیل آن باشد، همچنین اگر بعد از بریدگی جزئی دچار خونریزی شدید می شوید، یا لثه هایتان به راحتی خونریزی می کند. در صورت مشکوک بودن به این که دلیل خونریزی شدید شما بیماری فون ویلبراند است به پزشک مراجعه کنید. پزشک می توانند به شما در تشخیص کمک کنند.

آیا دفع لخته خون قاعدگی عوارضی دارد؟

در صورت داشتن لخته های بزرگ به طور دائم، به پزشک مراجعه کنید. یکی از عوارض مهم خونریزی شدید قاعدگی، کم خونی فقر آهن است. کم خونی شرایطی است که زمانی رخ می دهد که آهن کافی در خون شما وجود نداشته باشد تا گلبول های قرمز سالم تولید شود. علائم عبارتند از:

• خستگی

• ضعف

• رنگ پریدگی

• تنگی نفس

• درد قفسه سینه

علت لخته خون قاعدگی چگونه تشخیص داده می شود؟

برای تعیین علت زمینه ای لخته شدن قاعدگی، احتمالاً پزشک از شما در مورد عواملی که بر قاعدگی تأثیر می گذارند، سوال می کند. به عنوان مثال، او ممکن است بپرسد که آیا قبلا جراحی لگن داشته اید، از روش های پیشگیری از بارداری استفاده کرده اید یا تا به حال باردار بوده اید. او همچنین رحم شما را معاینه می کنند.

علاوه بر این، پزشک ممکن است از آزمایش خون برای بررسی عدم تعادل هورمونی استفاده کند. از آزمایش های تصویربرداری مانند ام آر آی یا سونوگرافی می توان برای بررسی فیبروم، آندومتریوز یا سایر انسدادها استفاده کرد.

لخته خون قاعدگی چگونه درمان می شود؟

کنترل خونریزی شدید قاعدگی بهترین راه برای کنترل لخته خون قاعدگی است.

داروهای ضد بارداری هورمونی و داروهای دیگر

داروهای ضد بارداری هورمونی می توانند از رشد لایه داخلی رحم جلوگیری کنند. یک دستگاه داخل رحمی آزاد کننده پروژستین (IUD) ممکن است جریان خون قاعدگی را تا 90 درصد کاهش دهد و قرص های ضد بارداری ممکن است آن را 50 درصد کاهش دهند. داروهای ضد بارداری هورمونی همچنین می تواند در کند کردن رشد فیبروم و سایر چسبندگی های رحمی مفید باشد.

برای زنانی که نمی توانند یا نمی خواهند از هورمون استفاده کنند، یک گزینه رایج داروی ترانکسامیک اسید (سیکلوکاپرون، لیستدا) است که بر لخته شدن خون تأثیر می گذارد.

عمل جراحي

گاهی اوقات ممکن است نیاز به جراحی داشته باشید. گاهی اوقات یک روش اتساع و کورتاژ به دنبال سقط جنین یا زایمان رخ می دهد. اما می توان از آن برای تعیین علت زمینه ای خونریزی شدید قاعدگی یا درمان بیماری های مختلف استفاده کرد.

روش اتساع و کورتاژ شامل باز کردن دهانه رحم و تراشیدن پوشش رحم است. این کار معمولاً در محیط سرپایی و تحت تاثیر آرام بخش انجام می شود. اگرچه این کار خونریزی شدید را درمان نمی کند، اما تا ضخیم شدن مجدد دیواره رحم تا چند ماه تسکین خواهید یافت.

برای بانوانی که دارای رشد غیرطبیعی داخل رحمی مانند فیبروم هستند که به داروها پاسخ مناسبی نمی دهند، ممکن است جراحی برای برداشتن بافت های اضافی ضروری باشد. نوع جراحی بستگی به اندازه و محل ایجاد زایده دارد.

اگر زائده بزرگ باشد، ممکن است به میومکتومی نیاز داشته باشید، که شامل ایجاد یک برش بزرگ در شکم شما برای دسترسی به رحم است.

اگر زائده کوچک باشد، اغلب جراحی لاپاراسکوپی امکان پذیر است. لاپاراسکوپی همچنین از برش هایی در شکم استفاده می کند، اما کوچکتر هستند و ممکن است زمان بهبود شما را کوتاه تر کند. برخی از زنان ممکن است تصمیم به برداشتن رحم خود بگیرند. این عمل هیسترکتومی نامیده می شود. با پزشک خود در مورد مزایا و معایب همه گزینه های درمانی خود صحبت کنید.

چشم انداز

به یاد داشته باشید که دفع لخته خون قاعدگی بخشی عادی از باروری زنان است. در حالی که ممکن است نگران کننده به نظر برسند، اما لخته های کوچک طبیعی و شایع هستند. حتی لخته های بزرگتر از یک کف دست نیز معمولا قابل توجه نیستند مگر اینکه به طور منظم اتفاق بیفتند.

اگر شما به طور مرتب لخته های بزرگ را دفع می کنید، درمان های زیادی وجود دارد که پزشک ممکن است برای کنترل خونریزی شدید و کاهش لخته ها توصیه کند.

مطالعه بیشتر:

چند روز تاخیر در پریود طبیعی است؟

نشانه ها و علائم پریود شدن در بانوان چیست؟

درمان قاعدگی نامنظم و علت پریود نامنظم چیست؟

تفاوت علائم پریود و بارداری و چگونه می توان آن را تشخیص داد؟

?پرسش و پاسخ های لخته خون قاعدگی

چه زمانی لخته خون قاعدگی طبیعی است؟

اگر لخته ها کوچک و فقط گاه به گاه هستند، معمولاً جای نگرانی نیست. لخته های طبیعی دارای مشخصات زیر هستند: • کوچکتر از کف دست هستند • فقط گاهی اوقات، معمولاً در اوایل چرخه قاعدگی رخ می دهد • به رنگ قرمز روشن یا تیره به نظر می رسند

چه زمانی لخته خون قاعدگی غیر طبیعی هستند؟

عبور منظم لخته های بزرگ در دوران قاعدگی می تواند نشان دهنده یک مشکل پزشکی باشد که نیاز به بررسی دارد. لخته های غیرطبیعی بزرگتر از یک کف دست هستند و بیشتر اتفاق می افتند.

چه زمانی باید برای لخته خون قاعدگی به پزشک مراجعه کنیم؟

در صورت خونریزی شدید قاعدگی یا دفع لخته های بزرگتر از کف دست به پزشک مراجعه کنید. اگر ناچار به تعویض تامپون یا پد قاعدگی خود هر دو ساعت یکبار یا کمتر، به مدت چند ساعت هستید، خونریزی قاعدگی سنگین تلقی می شود.

آیا دفع لخته خون قاعدگی عوارضی دارد؟

در صورت داشتن لخته های بزرگ به طور دائم، به پزشک مراجعه کنید. یکی از عوارض مهم خونریزی شدید قاعدگی، کم خونی فقر آهن است. کم خونی شرایطی است که زمانی رخ می دهد که آهن کافی در خون شما وجود نداشته باشد تا گلبول های قرمز سالم تولید شود.

منبع: healthline