The chronograph is started when the event is seen and stopped when it is heard. The chronograph seconds hand indicates the distance from the event on the telemetric scale. Telemeter: on account of most replica watches using a telemeter scale, best rolex replica Three different views from three different continents on the finalists in the Chronograph category at this years Grand Prix d . Audemars Piguet Replica Uk omegasphereco uk.

درمان هماتوم در بارداری یا خونریزی‌های ساب‌کوریونیک چیست؟

برخی از مادران در دوران بارداری تجربه خونریزی دارند. این اتفاقی غیرمعمول نیست. اما نیاز به بررسی‌های دقیق دارد تا مشکلی برای بارداری به وجود نیاید. این شرایط که در بسیاری از موارد علت آن هماتوم و یا خونریزی پشت جفت است، در طول سه ماهه اول بارداری با سونوگرافی قابل تشخیص خواهد بود. از هر ۱۰۰ نفر، ‌۲۵ نفر تجربه خونریزی واژن در نیمه اول بارداری را دارند. بانوانی که با روش لقاح مصنوعی باردار می‌شوند بیشتر دچار خونریزی ساب‌کوریونیک می‌شوند. در این مقاله به شما خواهیم گفت که برای درمان هماتوم در بارداری چه کاری می توانید بکنید و از نظر پزشکی درمان خونریزی جفت در بارداری چیست.

 هماتوم یا خونریزی‌های ساب‌کوریونیک چیست؟

کوریون غشای خارجی جنین است. این غشا بین رحم و جفت قرار دارد. هنگامی‌که جفت از محل لانه‌گزینی جدا می‌شود، غشای کوریونیک بین جفت و رحم کیسه‌ای ایجاد می‌شود. این حرکات باعث ایجاد خونریزی و جمع شدن خون در کوریون می‌شود. به این اتفاق هماتوم ساب‌کوریونیک یا خونریزی ساب‌کوریونیک می‌گویند.

هماتوم ساب‌کوریونیک در اندازه‌های مختلف از لخته‌های کوچک تا بزرگ دیده می‌شود. اندازه‌های کوچک‌تر،‌ شایع‌تر است و باعث لکه‌بینی می‌شود و اندازه‌های بزرگ‌تر باعث خونریزی‌های شدید می‌شود. معمولا هماتوم ساب‌کوریونیک به طور طبیعی از بین می‌رود و می‌توانید بارداری بی‌خطری را ادامه بدهید.

 خونریزی‌های ساب‌کرونیک چه تفاوتی با لکه‌بینی دارند؟

خونریزی ساب‌کوریونیک نباید با لکه‌بینی اشتباه گرفته شود. اگر متوجه چند قطره خون روی لباس زیر خود شده‌اید، لکه‌بینی دارید. اما خونریزی ساب‌کوریونیک هم شامل خونریزی است و هم لکه‌بینی. ممکن است به استفاده از پدهای بهداشتی نیاز داشته باشید. این خونریزی با دردهای شدید شکمی و سرگیجه همراه خواهد بود.

دلایل هماتوم در بارداری

علت اینکه چرا خونریزی ساب‌کوریونیک اتفاق می‌افتد هنوز مشخص نیست. در زیر برخی از این عوامل ذکر شده‌اند:

  • مشکلات لانه‌گزینی رویان در دیواره‌های رحم ممکن است باعث دردهای شدید و خونریزی شود.
  • ضربه شدید به شکم مادر
  • بیماری های انعقادی خون
  • مصرف زیاد دارو در اوایل دوران بارداری
  • زخم‌های ناشی از دیلاتاسیون و کورتاژ (D&C) و سقط جنین
  • هنگامی‌که سن مادر بالای ۳۵ سال باشد

 آیا خونریزی ساب‌کوریونیک به جنین آسیب می‌رساند؟

در اکثر مواقع خونریزی ساب‌کوریونیک به خودی خود از بین می‌رود. این خونریزی در اواخر سه ماهه اول یا در اوایل سه ماهه دوم، باعث جدا شدن بخشی از جفت در حال رشد از محل اتصال آن به رحم می‌شود. خونریزی‌های شدید باعث جدا شدن بیش از ۴۰ درصد جفت از آندومتر شده و با بزرگ‌تر شدن و فشار بر رحم و پارگی کیسه آب، به سقط جنین منجر می‌شود. خونریزی‌های ساب‌کوریونیک که در زیر، در کنار جفت یا در پشت یک ناحیه مجزا از غشای جنینی به وجود می‌آید، نگران‌کننده خواهد بود. خونریزی‌های شدید ساب‌کوریونیک، باعث محدود کردن رشد جنین و تهدید سلامتی مادر می‌شود.

علائم خونریزی ساب کوریونیک

لخته‌های کوچک خون پنهان شده در پشت جفت، معمولا نشانه خاصی ندارند و تنها با یک سونوگرافی تشخیص داده خواهد شد. علائم مهم‌تر شامل موارد زیر است:

  • لکه‌بینی
  • خونریزی از واژن با گرفتگی ملایم یا بدون گرفتگی

 تشخیص هماتوم در بارداری

از طریق سونوگرافی واژینال یا اسکن شکمی می‌توان اندازه و محل قرار گرفتن لخته خون، میزان واقعی خونریزی و محل جمع شدن خون را تشخیص داد. همچنین از این طریق می‌توان میزان صدمه به جفت را مشخص کرد. به ظاهر به نظر می‌رسد جفت دومی وجود دارد. پس از شناسایی لخته‌های خون، خونریزی ساب‌کوریونیک نیز تشخیص داده می‌شود.

اینکه لخته‌ها به طور طبیعی از بین می‌روند یا با گذشت زمان بزرگ‌تر خواهند شد، از طریق سونوگررافی‌های بعدی تشخیص داده می‌شود.

خطرات و مشکلات

  • ممکن است جفت از دیواره رحم جدا شده و باعث ایجاد زایمان زودرس یا سقط جنین شود.
  • همواره خطر سقط جنین وجود دارد.
  • علاوه بر مشکلات دیگری که در دوران بارداری به وجود می‌آید، خونریزی ساب‌کوریونیک می‌تواند خطری برای زندگی جنین باشد.

 راه درمان هماتوم در بارداری چیست؟

برای درمان هماتوم در بارداری راهکارهای بسیار زیادی وجود دارد:

  • استراحت کنید.
  • ارتباط جنسی نداشته باشید.
  • از برداشتن وسایل سنگین و ایستادن طولانی مدت خودداری کنید.
  • درمان هماتوم در بارداری از طریق پروژسترون و استروژن را زیرنظر متخصص شروع کنید. دیدروژسترون،‌ هورمون پروژسترون مصنوعی است که به صورت خوراکی برای درمان خونریزی ساب‌کوریونیک تجویز می‌شود.
  • برای از بین بردن لخته‌ها معمولا تزریق لوونوکس، آسپرین، هپارین و کومادین تجویز می‌شود.
  • آب زیاد مصرف کنید تا از خشکی بدن جلوگیری شود.
  • به طور مرتب وعده‌های غذایی کوچک میل کنید تا از احساس گرسنگی جلوگیری شود.
  • با مصرف غذاهای فیبردار و آب کافی از یبوست پیشگیری کنید.
  • برای انجام سونوگرافی به طور مرتب به پزشک مراجعه کنید.

 چه زمان باید به پزشک مراجعه کنید؟

خونریزی ساب‌کوریونیک معمولا علائم خفیفی دارد که مورد توجه قرار نمی‌گیرد. پیشنهاد ما این است که در سه ماهه اول بارداری،‌ دوبار در هفته به پزشک زنان مراجعه کنید. اگر خونریزی یا لکه‌بینی وجود داشت با پزشک خود مشورت کنید تا درمان هماتوم در بارداری سریع‌تر انجام شود.

خونریزی ساب‌کوریونیک اگر به موقع تشخیص داده نشود می‌توان برای جنین خطر مرگ داشته باشد. در صورت بروز خونریزی در دوران بارداری با پزشک خود مشورت کنید و درمان را هرچه سریع‌تر آغاز کنید.

منبع: parenting.firstcry

 

بیشتر بدانید:

1- هماتوم یا خونریزی زیر جفت در بارداری

2- درمان هماتوم در دوران بارداری، آیا تهدید به سقط است؟

3- هماتوم (خون پشت جفت) با خونریزی کم در بارداری، خطرناک است؟

4- لخته خون (هماتوم) زیر جفت در سه ماهه اول، آیا مشکل ساز است؟