The chronograph is started when the event is seen and stopped when it is heard. The chronograph seconds hand indicates the distance from the event on the telemetric scale. Telemeter: on account of most replica watches using a telemeter scale, best rolex replica Three different views from three different continents on the finalists in the Chronograph category at this years Grand Prix d . Audemars Piguet Replica Uk omegasphereco uk.

درد لگن در بارداری چجوریه وعلل رایج درد لگن در بارداری چیست؟

درد لگن در بارداری یکی دیگر از عارضه هایی است که در ماه های مختلف بارداری می تواند موجبات ناراحتی مادر را فراهم کند. درد لگن در بارداری علل گوناگونی دارد که خوشبختانه بیشتر آنها بی خطر بوده و تحدیدی جدی برای سلامت مادر و جنین محسوب نمی شوند.

علائم و نشانه های درد لگن در بارداری را بشناسید و ببیند که آیا آنچه شما در این مورد احساس می کنید طبیعی است و یا باید به پزشک مراجعه کنید.

درد لگن در بارداری یک موضوع معمولی و رایج است. از جمله علل ایجاد کننده ی این عارضه می توان به موارد زیر اشاره کرد، کشیده شدن رباط ها، تغییر سطح هورمون ها، حرکت کردن احشای موجود در شکم و لگن تا فضای کافی را برای رشد جنین درون رحم فراهم کنند. اما گاهی اوقات این درد بسیار شدید و تیر کشنده بوده و ممکن است نشان دهنده ی یک مسأله ی جدی تر باشد. برای تفکیک درد مزمن و غیر مزمن، مطالب بیان شده در این متن را مطالعه کنید تا بتوانید خودتان تشخیص دهید که چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنید.

درد لگن در بارداری چجوریه؟

درد لگن  در بارداری معمولا به صورت یک درد مبهم و مزمن در درون لگن خصوصا در نواحی زیر گودی کمر یعنی محل مفصل ساکروایلیاک حس می شود که گاهی به نواحی بالاتر کمر، داخل ران ها نیز کشید خواهد شد.

 علل رایج درد لگن در بارداری چیست؟

رایج ترین عامل ایجاد درد لگن در بارداری این است که تمامی مفاصل، خصوصاً مفاصل لگن در دوران بارداری تحت تأثیر تغییرات هورمونی ریلکس شده و یا اصطلاحاً شل می شوند، این مفاصل شل شده تحت تأثیر وزن جنین در حال رشد، کمی دچار تغییر وضعیت و جابجایی شده در نتیجه به اعصاب اطراف فشار وارد کرده و سبب ایجاد درد لگن در بارداری می شوند. درصورتی که درد در لگن شما به یکباره ایجاد شد و نیز همراه با آن علائمی مانند خونریزی از واژن، ترشحات غیرمعمول و دردهای شدید شکمی داشتید، به پزشک خود مراجعه کنید.

 درد تطابقی Accommodation pain

مابین هفته های 8 تا 12 بارداری، ممکن است که شما انقباض های دردناکی مانند آنچه در زمان قاعدگی رخ می دهد را تجربه کنید. تا زمانی که خونریزی نداشته باشید، احتمالا این درد ناشی از بزرگ شدن رحم می باشد. اغلب این درد را شما در بارداری اول نسبت به بارداری های بعدی کمتر حس می کنید. درد استخوان لگن در ماه چهارم بارداری ممکن است ناشی از افزایش اندازه رحم و تطابق لگن با ان باشد.

 کیست های تخمدانی Ovarian cycts

کیست های عملکردی تخمدان که در اثر تغییرات در نحوه ی ساخت و آزاد سازی تخمک ایجاد می شوند، بسیار رایج و معمولا آزار دهنده هستند. ممکن است که این کیست ها در طی بارداری بزرگتر شوند، به این ترتیب رحم در حال رشد بر روی آنها فشار آورده و سبب ایجاد درد لگن  در بارداری می شود. اگر کیست پاره شود، یک درد شدید و ناگهانی در شکم ایجاد خواهد شد. درصورتی که سابقه ی کیست تخمدان دارید، حتما این موضوع را با پزشک خود درمیان بگذارید. وی از طریق سونوگرافی می تواند تشخیص دهد که آیا کیست های موجود بزرگتر شده اند و درد لگن شما ناشی از آن ها است یا نه.

در موارد نادری یک کیست ممکن است دچار پیچ خوردگی شود. این یک شرایط اورژانسی است که معمولا به دنبال انجام فعالیت های شدید مانند دویدن ناگهانی و انجام نزدیکی رخ می دهد که مهم ترین نشانه ی آن درد شدید و غیر قابل تحمل است. دکتر Greenspan می گوید: این درد بسیار شدید، تیر کشنده و پایدار بوده و نیز ممکن است با حالت تهوع و استفراغ و عرق کردن همراه باشد. اگر فکر می کنید که چنین علائمی را دارید، فوراً با پزشک خود تماس بگیرید.

درد رباط گرد رحمی Round ligament pain

علت اصلی علت درد لگن در ماه ششم بارداری ممکن است درد ناشی از رباط گرد رحمی باشد که به داخل ران ها کشیده می شود. وقتی که شما وارد سه ماهه ی دوم بارداری (ابتدای ماه 4) می شوید، ممکن است دردی را در کشاله ی ران در محل رباط گرد رحمی احساس کنید . این رباط از بالای رحم آغاز شده و به کشاله ی ران وصل می شود. این درد معمولا در هنگام پیاده روی و یا بلند شدن از روی صندلی احساس می شود. در هنگام انجام این حرکات، رحم جابجا شده و به دنبال آن رباط گرد رحمی نیز کشیده می شود، در نتیجه درد ایجاد می کند. البته این حالت درد معمولا تا هفته ی 24 ناپدید خواهد شد.

فشار وزن جنین Pressure from your baby's weight 

در ابتدای سه ماهه ی سوم ، ممکن است شما در لگن خود احساس فشار کنید که این فشار ناشی از افزایش وزن جنینی است که به سرعت رشد می کند و به اعصابی که از کف لگن وارد پا می شوند فشار وارد می کنند. معمولا این درد در هنگام حرکت حس می شود  برای مثال وقتی که سوار ماشین شده و یا پیاده می شوید، زیرا در هنگام چنین تغییر وضعیت هایی، جنین به یکباره جابجا می شود. دکتر Merrill Nach می گوید که برای رهایی از این درد، به پهلو دراز کشیده و استراحت کنید.

 انقباضات براکستون هیکس Braxton Hicks contractions 

حالت کشیدگی و یا فشاری درون لگن که گه گاهی حس می شوند، می توانند ناشی از انقباض باشند. اما اگر به صورت پراکنده و نامنظم است و نیز درد زیادی به همراه ندارد، احتمالا انقباضات تمرینی جهت آماده شدن رحم است که انقباضات براکستون هیکس نام دارد. این انقباضات تمرینی حدوداً از هفته ی 20 شروع می شوند  و کم آبی بدن می تواند سبب ایجاد آنها شود، بنابراین حتماً به مقدار کافی آب بنوشید.

 این ها دردهای خفیفی هستند که اگر دراز کشیده و بر روی انقباضات شکم خود تمرکز کنید، خواهید دید که رحم سفت شده و سپس شل می شود. این دردها خود به خود ناپدید می شوند، اما اگر در طی مدت یک ساعت، بیشتر از 4 درد یا انقباض را در شکم خود حس کردید، با پزشک خود تماس بگیرید. دکتر Merrill Natch می گوید که مسأله ی زایمان زودرس زمانی مطرح می شود که قبل از هفته 37، در شرایطی که مثانه ی مادر باردار خالی است و دراز کشیده، هر 15 دقیقه و یا کمتر، انقباضاتی را مشاهده کنیم که این شرایط برای حداقل دو ساعت پایدار باشد.

 شل شدن مفاصل لگن  Relaxed pelvic joints 

هرقدر که به انتهای بارداری نزدیک می شوید میزان هورمون ریلکسین در بدن شما افزایش می یابد. این هورمون به افزایش خاصیت کشسانی رباط های شما کمک می کند. همچنین هورمون ریلکسین سبب می شود که مفاصل شما شل شده و تا حدی از هم فاصله بگیرند. این مسأله سبب ایجاد درد در محل استخوان ها و مفاصل لگن شده و علت شروع درد لگن در سه ماه سوم بارداری محسوب می شود. برخی از مادران باردار برای کاهش درد ناشی از این مورد، از کمربندهای محافظت کننده ی لگن استفاده می کنند که سبب پایداری بیشتر مفاصل لگن و کاهش درد می شود.

یبوست Constipation 

یبوست یک عارضه ی رایج در طی بارداری می باشد که می تواند سبب ایجاد ناراحتی و شده و علت درد لگن در ماه هفتم بارداری باشد. هورمون های بارداری و مکمل های آهنی که در این دوران مصرف می شوند سبب کند شدن حرکات روده و ایجاد یبوست می شوند.

 برای غلبه بر این مشکل سعی کنید که مقدار زیادی آب مصرف کنید و نیز غذاهای حاوی فیبر مانند میوه ها و سبزیجات را در رژیم غذایی خود قرار دهید. اگر با این روش مشکل یبوست شما برطرف نشد، زیر نظر پزشک از مسهل هایی مانند شیاف گلیسیرین استفاده کنید.

 عفونت مجاری ادراری Urinary Tract Infection (UTI)

حدود 10 درصد از بانوان در طی دوران بارداری خود دچار عفونت مجاری ادراری می شوند. علائم معمول آن شامل: نیاز اورژانسی به دفع ادرار، تکرر ادرار، خون در ادرار و درد و سوزش هنگام ادرار کردن است. لازم به ذکر است که معمولا بانوان باردار دچار UTI همراه با سایر علائم، درد شکمی هم دارند که معمولا درد لگن در بارداری ماه چهارم را موجب می شود.

نگرانی درباره ی این موضوع در هنگام بارداری زمانی ایجاد می شود که عفونت، کلیه ها را هم درگیر می کند که در این صورت منجر به درد لگن در بارداری خواهد شد، زیرا در این شرایط احتمال زایمان زودرس افزایش می یابد. به همین دلیل است که آزمایش ادرار در ویزیت های منظم بارداری توصیه می شود تا در صورت وجود باکتری در ادرار، به موقع اقدامات لازم انجام شود. خوشبختانه اگر عفونت ادراری زود تشخیص داده شود به راحتی به کمک آنتی بیوتیک ها درمان خواهد شد.

 

بیشتر بدانید:

1- درد لگن در بارداری از کی شروع میشود و نشانه چیست؟

2- لگنم چه جوریه، زایمانم چه طوریه!

3- علت و درمان درد لگن در بارداری، آیا احتمال زایمان زودرس وجود دارد؟

4- درد لگن و لانه گزینی با هم ارتباط دارند؟