The chronograph is started when the event is seen and stopped when it is heard. The chronograph seconds hand indicates the distance from the event on the telemetric scale. Telemeter: on account of most replica watches using a telemeter scale, best rolex replica Three different views from three different continents on the finalists in the Chronograph category at this years Grand Prix d . Audemars Piguet Replica Uk omegasphereco uk.

لکه بینی به جای پریود و علت شروع لکه بینی به جای پریود چیست؟

لکه بینی به جای پریود می تواند بسیار سوال برانگیز و استرس آور باشد. عادت ماهانه نتیجه فعالیت تعادلی پیچیده بین هورمون های استروژن و پروژسترون است. عوامل مختلفی می تواند این تعادل را بهم بزند و منجر به عقب افتادن قاعدگی یا لکه بینی به جای عادت ماهانه شود. لکه بینی خونریزی خفیف تر از حالت عادی است. معمولا نیازمند مراقبت بیشتری از نوار بهداشتی یا تامپون نیست. بسیاری از علل لکه بینی به جای پریود نباید باعث نگرانی شود و بسته به سن و عوامل دیگر مانند بارداری حتی می تواند طبیعی باشد. دلایل دیگر می تواند نشان دهنده زمان مراجعه به پزشک برای درمان عارضه های گوناگون باشد.

علت شروع لکه بینی به جای پریود چیست؟

اگه دچار لکه بینی به جای پریود شدید و خبری از شدید شدن خونریزی ماهانه نیست، علل گوناگونی ممکن است در پشت آن وجود داشته باشد. در زیر با ۱۱ عامل لکه بینی به جای پریود آشنا می شوید.

1. بارداری

لکه بینی در زمان عادت ماهانه که حدود ۱۰ تا ۱۴ روز پس از تخمک گذاری رخ می دهد می تواند به دلیل لانه گزینی در اوایل بارداری باشد. وقتی لانه گزینی رخ می دهد، تخمک بارورشده بیشتر در دیواره رحم فرو می رود و باعث لکه بینی می شود. نشانه اولیه دیگر بارداری شامل موارد زیر است:

- تورم و درد پستان ها

- تهوع

- استفراغ

- تکرر ادرار

- خستگی

اگر به بارداری شک دارید از تست خانگی استفاده کنید. یک هفته بعد از موعد عادت ماهانه می توانید شاهد نتیجه مثبت بارداری باشید. برای جلوگیری از نتیجه کاذب، خوب است تا عقب افتادن عادت ماهانه صبر کنید.

2. بیماری های مقاربتی

لکه بینی به جای پریود ممکن است ناشی از بیماری های مقاربتی باشد. کلامیدیا و سوزاک از جمله بیماری های مقاربتی هستند که ممکن است باعث لکه بینی در طول چرخه شود. این بیماری ها ممکن است از طریق رابطه جنسی واژنی، دهانی یا مقعدی انتقال یابد. بیماری ممکن است بدون نشانه یا چند نشانه خفیف آغاز شود. با پیشروی بیماری، لکه بینی با نشانه های دیگری همراه می شود:

- درد هنگام رابطه جنسی

- سوزش یا درد هنگام ادرار کردن

- تغییر در ترشحات واژنی

- ترشحات بدبوی سبز یا زرد

- تهوع

- تب

- خارش یا ترشح، درد یا خونریزی از مقعد

این بیماری های مقاربتی را می توان با آنتی بیوتیک درمان کرد. مهم است شرکای جنسی نیز به منظور جلوگیری از ابتلای دوباره درمان شوند.

3. بیماری التهابی لگن

بیماری التهابی لگن می تواند نتیجه عدم درمان بیماری مقاربتی به مدت طولانی باشد. معمولا معنایش این است که بیماری از واژن به اندام های تناسلی سرایت کرده است. مانند بیماری های دیگر ممکن است باعث خونریزی غیرطبیعی و لکه بینی در موعد عادت ماهانه و غیره شود. نشانه های دیگر شامل موارد زیر است:

- درد در لگن یا شکم

- درد هنگام ادرار کردن

- ترشحات زیاد و یا بدبو از واژن

- خونریزی پس از رابطه جنسی

- خونریزی بین عادات ماهانه

- تب و لرز

درمان ها شامل آنتی بیوتیک، درمان شریک جنسی و عدم ارتباط جنسی تا زمان برطرف شدن بیماری است.

4. سن

دخترانی که تازه عادت ماهانه آن ها شروع شده است ممکن است تا تنظیم بدن با عادت ماهانه چرخه های نامنظم داشته باشند. این معمولا بین سنین ۱۰ تا ۱۵ سالگی رخ می دهد. عادت ماهانه در این دوره می تواند:

- نزدیک بهم باشد

- دور از هم باشد

- سنگین باشد

- بسیار سبک باشد (لکه بینی)

لکه بینی به جای پریود در مورد بانوان مسن نیز همین طور است. وقتی به یائسگی نزدیک می شوید، سطح هورمون ها غیرقابل پیش بینی می شود. در دوران پیش از یائسگی عادت ماهانه ممکن است سنگین تر یا سبک تر، طولانی تر یا کوتاه تر باشد یا بهم نزدیک یا از هم دور شود. این پیش بینی ناپذیری ممکن است تا قطع کامل عادات ماهانه ادامه یابد.

5. وزن

وزن بسیار کم بدن می تواند بر هورمون ها تاثیر بگذارد. وقتی هورمون ها مختل می شود احتمال توقف تخمک گذاری وجود دارد. این می تواند منجر به عارضه ای به نام آمنوره شود. نشانه های دیگر علاوه بر لکه بینی شامل موارد زیر است:

- ریزش مو

- سردرد

- آکنه

- ترشح شیری از نوک پستان ها

ورزش زیاد نیز با آمنوره مرتبط است. فعالیت زیاد می تواند منجر به «سه گانه زن ورزشکار» شود و به اختلال خوردن، آمنوره و پوکی استخوان ارجاع دارد. این عارضه بدون درمان ممکن است به مشکلات قلبی، ضعف استخوانی و ناباروری منجر شود.

6. عدم تخمک گذاری

تخمک گذاری آزاد شدن تخمک بالغ در لوله فالوپی است. این رویداد معمولا حدود روز چهاردهم چرخه ۲۸ روزه عادت ماهانه رخ می دهد. بدن به محض تخمک گذاری به منظور آمادگی برای بارداری احتمالی پروژسترون بیشتری تولید می کند. اگر تخمک بارور در رحم لانه گزینی نکند، سطح هورمون کاهش می یابد و به بدن علامت می دهد که عادت ماهانه آغاز شود.

هر وقت تخمک گذاری مختل شود، چرخه عادت ماهانه نامنظم می شود. عدم تخمک گذاری گاه و بیگاه به خاطر وزن، سن و استرس اتفاق می افتد. عدم تخمک گذاری درازمدت می تواند نشانه عوارضی مانند سندرم پلی کیستیک تخمدان باشد. بدون تخمک گذاری هم می توانید عادت ماهانه داشته باشید. ممکن است شبیه لکه بینی با خونریزی بسیار سبک باشد.

7. سندروم پلی کیستیک تخمدان

لکه بینی به جای پریود ممکن است به دلیل تنبلی تخمدان باشد بعلاوه عادت ماهانه نامنظم می تواند نشانه سندروم پلی کیستیک تخمدان باشد. این عارضه به دلیل هورمون هایی به نام آندروژن رخ می دهد که می تواند تخمک گذاری را مختل کند.  تخمدان ها به جای آزاد کردن تخمک در هر چرخه، فولیکل های متعددی می سازد اما آن ها را آزاد نمی کند. وقتی این اتفاق افتاد ممکن است به جای عادت ماهانه شاهد خونریزی سبک یا لکه بینی باشید. نشانه های دیگر شامل موارد زیر است:

- آکنه

- رویش زیاد مو روی صورت یا بدن

- کچلی با الگوی مردانه

- افزایش وزن

- درد لگن

- ناباروری

درمان سندروم پلی کیستیک تخمدان شامل موارد زیر است:

- کنترل بارداری برای تنظیم عادات ماهانه

- رژیم غذایی

- ورزش

8. عارضه تیروئید

حدود یک هشتم بانوان ممکن است در زمانی از زندگی به عارضه تیروئید مبتلا شوند. یکی از نشانه های اصلی آن چرخه نامنظم عادت ماهانه است. وقتی هورمون تیروئید در بدن زیاد یا کم ترشح شود، ممکن است دچار لکه بینی یا عادت ماهانه سبک شوید. عادات ماهانه ممکن است سنگین یا متوقف شود. نشانه های دیگر شامل موارد زیر است:

- خستگی

- بی قراری

- افزایش یا کاهش وزن

- ناباروری

- مشکلات هنگام بارداری

عارضه های تیروئید بلافاصله پس از بارداری یا یائسگی شایع تر است.

9. استرس

عادت ماهانه سبک یا لکه بینی به جای قاعدگی می تواند نشانه استرس زیاد نیز باشد. این استرس می تواند فیزیکی باشد، یعنی: ورزش زیاد، رژیم غذایی سخت یا بیماری شدید. همچنین می تواند احساسی باشد که به خاطر اتفاقات در زندگی نظیر طلاق، مرگ در خانواده یا ضرب العجل کاری رخ می دهد.

عادات ماهانه ممکن است تا برطرف شدن استرس دردناک تر یا حتی کلا متوقف شود. اگر فکر می کند استرس بر چرخه شما تاثیر گذاشته است از راه هایی برای آرامش استفاده کنید. نظیر موارد زیر:

- یوگا

- نرمش

- پیاده روی

- مدیتیشن

- تمرین های تنفسی

10. جلوگیری از بارداری

هورمون ها در روش های مختلف جلوگیری از بارداری، مانند قرص، برچسب یا تزریق می تواند باعث لکه بینی به جای عادت ماهانه طبیعی شود. استروژن به تثبیت جداره رحم کمک می کند. اگر از روشی استفاده می کنید که مقدار این هورمون کم است ممکن است خونریزی نامنظم داشته باشید. این نشانه در ماه های اول استفاده شایع تر است.

روش های جلوگیری زیر می تواند عادات ماهانه را کاهش دهد و منجر به لکه بینی شود:

- ایمپلنت

- تزریق

- حلقه

- برچسب

- قرص

- آی یو دی میرنا

برخی روش ها قرار است بصورت مداوم استفاده شود تا از عادت ماهانه جلوگیری کند. ممکن است حین این روش ها شاهد لکه بینی باشید. برای بازگشت عادت ماهانه بین بسته قرص ها یا حلقه سه تا پنج روز فاصله بیندازید.

11. سرطان

در موارد نادر ممکن است به خاطر سرطان گردن رحم یا رحم دچار لکه بینی شوید. عوامل خطر شامل موارد زیر است:

- سن

- سابقه خانوادگی سرطان تخمدان یا گردن رحم

- استفاده از درمان جایگزین استروژن

- جهش ژنی BRCA1 یا BRCA2

- شروع زودهنگام یائسگی

- شروع دیرهنگام یائسگی

اوایل سرطان ممکن است هیچ نشانه ای نداشته باشد. با پیشرفت بیماری ممکن است شاهد موارد زیر باشید.

- درد یا ناراحتی در لگن

- یبوست یا تغییرات دیگر روده

- کاهش وزن

- تکرر ادرار- تورم شکم

- احساس سیری هنگام خوردن

لکه بینی در مقابل عادت ماهانه

پس از کجا متوجه می شوید که به جای عادت ماهانه دچار لکه بینی هستید؟ در مقدار خونریزی، رنگ و مشخصات دیگر تفاوت کلیدی وجود دارد.

- لکه بینی

- خونریزی بسیار سبگ

- محافظت پد نازک

- رنگ قرمز روشن، صورتی یا قهوه ای

- مدت می تواند متفاوت باشد

- زمان هر زمان از ماه

نشانه های دیگر بسته به علت است اما ممکن است نشانه ای نداشته باشد

عادت ماهانه

- خونریزی سنگین، متوسط و روزهای سبک

- محافظت تامپون، نوار بهداشتی یا کاپ

- رنگ قرمز تیره، قرمز روشن، قهوه ای یا صورتی

- مدت معمولا ۳ تا ۷ روز

- زمان هر ۲۴ تا ۳۸ روز

نشانه های دیگر

- آکنه

- تورم

- خستگی

- درد پستان ها

- یبوست/اسهال

- تغییرات خلقی

- بی خوابی

- عدم تمرکز

- نگرانی

- کاهش میل جنسی

چه زمانی باید برای لکه بینی به جای پریود به پزشک مراجعه کرد؟

اگر یک ماه به جای عادت ماهانه شاهد لکه بینی بودید جای نگرانی ندارد. مثلا اگر یک ماه استرس زیادی دارید یا عادت ماهانه نشده اید و دلیل آن نزدیک شدن به یائسگی است، ممکن است خونریزی ماه بعدی بازگردد.

اگر لکه بینی به خاطر عارضه پزشکی نظیر سندروم پلی کیستیک تخمدان، مشکلات تیروئید یا بیماری های مقاربتی است، ممکن است نشانه های دیگر نیز داشته باشید که باید به پزشک مراجعه کنید. بارداری احتمالی نیز همین طور است. به نشانه های دیگر حین لکه بینی توجه کنید. اگر لکه بینی همراه با نشانه های زیر است به پزشک مراجعه کنید:

- درد

- تب و لرز

- ترشحات بدبو

- نشانه های دیگر عفونت

نتیجه

لکه بینی به جای عادت ماهانه می تواند گاهی طبیعی باشد. وضعیت های مختلفی می تواند تعادل هورمونی بدن را بهم بریزد و منجر به اختلال در چرخه شود.

عادات ماهانه خود را تحت نظر داشته باشید و زمان، مدت، رنگ خون و میزان خونریزی را یادداشت کنید. اگر غیر از لکه بینی به جای پریود نشانه های دیگری دارید که شما را نگران کرده است حتما به پزشک مراجعه کنید.

مطالعه بیشتر:

لکه بینی قهوه ای قبل از پریود نشانه چیست؟

لکه بینی در بارداری و منظور از لکه بینی در بارداری چیست؟

مقدار خونریزی لانه گزینی چقدر است ونشانه لانه گزینی چیست؟

لکه بینی در دوران شیردهی یا آمنوره شیردهی به چه علت است؟

?پرسش و پاسخ های لکه بینی به جای پریود

آیا لکه بینی به جای پریود می تواند نشانه بارداری باشد؟

بله. لکه بینی در زمان عادت ماهانه که حدود ۱۰ تا ۱۴ روز پس از تخمک گذاری رخ می دهد می تواند به دلیل لانه گزینی در اوایل بارداری باشد. وقتی لانه گزینی رخ می دهد، تخمک بارورشده بیشتر در دیواره رحم فرو می رود و باعث لکه بینی می شود. نشانه اولیه دیگر بارداری شامل موارد زیر است: تورم و درد پستان ها، تهوع، استفراغ، خستگی

آیا لکه بینی به جای پریود در اوایل دوران بلوغ طبیعی است؟

دخترانی که تازه عادت ماهانه آن ها شروع شده است ممکن است تا تنظیم بدن با عادت ماهانه چرخه های نامنظم داشته باشند. این معمولا بین سنین ۱۰ تا ۱۵ سالگی رخ می دهد. عادت ماهانه در این دوره می تواند: نزدیک بهم باشد، دور از هم باشد، سنگین باشد، بسیار سبک باشد (لکه بینی)

آیا لکه بینی به جای پریود نزدیک یائسگی طبیعی است؟

در مورد بانوان مسن نیز همین طور است. وقتی به یائسگی نزدیک می شوید، سطح هورمون ها غیر قابل پیش بینی می شود. در دوران پیش از یائسگی عادت ماهانه ممکن است سنگین تر یا سبک تر، طولانی تر یا کوتاه تر باشد یا بهم نزدیک یا از هم دور شود. این پیش بینی ناپذیری ممکن است تا قطع کامل عادات ماهانه ادامه یابد.

آیا تنبلی تخمدان می تواند سبب لکه بینی به جای پریود شود؟

سندروم پلی کیستیک تخمدان به دلیل هورمون هایی به نام آندروژن رخ می دهد که می تواند تخمک گذاری را مختل کند. تخمدان ها به جای آزاد کردن تخمک در هر چرخه، فولیکل های متعددی می سازد اما آن ها را آزاد نمی کند. وقتی این اتفاق افتاد ممکن است به جای عادت ماهانه شاهد خونریزی سبک یا لکه بینی باشید.

منبع: healthline